RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Pimp our city


 
 
Samferdselsetatens nye renholdskampanje "Pimp our city" søker å være et bidrag til å gjøre Oslo til en renere, penere og mer trivelig by.

OSLO: Kampanjen retter seg mot ungdom og spesielt mot de av dem som bruker byen som arena for sine aktiviteter.

Unge voksne verst

Under gjennomføringen av fjorårets renholdskampanje foretok Samferdselsetaten en stor spørreundersøkelse om Oslo-folks forhold til det å kaste søppel på gaten. Resultatet av undersøkelsen viste en helt klar tendens: det er ungdom og unge voksne som kaster fra seg mest søppel.

Dermed startet arbeidet med årets kampanje og det ble derfor naturlig å rette innsatsen mot denne målgruppen, deres interesser og de nasjonale- og internasjonale trendene som påvirker dem.

Ren holdningskampanje

Utallige undersøkelser har vist at verken skremsel, ironisering eller moralisering fungerer særlig godt i arbeidet med bevisstgjøring og atferdsendring.

Dessuten viste undersøkelse om holdninger til forsøpling at de aller fleste faktisk setter pris på rene og velholdte byrom, og at søppelkasting derfor ofte skjer ubevisst og/eller fordi man ikke ser en søppelkasse i umiddelbar nærhet.

Nå skal Samferdselsetaten bevisstgjøre folk uten å vifte med en streng pekefinger. De ønsker nå å komme i tale med ungdommen med å tale på deres egne premisser, - snakke deres språk og bruke deres symboler til å fremme et positivt budskap.

Les mer om kampanjen her.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere