*Nettavisen* Nyheter.

Pinterest kan bli nye Facebook

Pinterest er en hit blant kvinner, noe som gjenspeiles i hvilke bilder som deles.

Det sosiale nettstedet Pinterest vokser i rekordfart.

Klikk på bildet for å forstørre.

Deling av oppskrifter er vanlig på Pinterest.

Har du fått nok av alle «se mitt perfekte liv»-oppdateringene på Facebook? Er du lei av alle bedreviterne på Twitter? Da er det kanskje på tide å prøve noe nytt. Utbredelsen av det sosiale fotodelingsnettstedet Pinterest er enorm.

Les også Linn Skulstad i Fri dressur: «Intimtyranni – en folkesykdom?»

I USA er tjenesten allerede utropt til det neste store nettfenomenet. Pinterest har nådd milepælen ti millioner unike brukere per måned raskere enn noe annet nettsted noensinne, ifølge Techcrunch. 11,7 millioner personer er nå inne på siden hver måned. Verken Facebook, Twitter eller Google fikk en så god start.

Les også: Skal bli det motsatte av Facebook

Les også: Slik skal Microsoft kverke Facebook

Les også: Facebook tvangsoppdaterer

Bildetjeneste

Pinterest er en slags oppslagstavle der du kan klistre opp alle slags bilder du finner på nettet. Når du besøker en nettside, og trykker «Pin it»-knappen, viser Pinterest automatisk hvilke bilder som ligger på siden.

Så kan du enkelt velge et bilde som henges opp på veggen din. Andre brukere kan «repinne» bildene på kryss og tvers, og de bildene som får flest «repins», blir vist fram på spesielle temasider.

Dametekke

Det er fem kvinner for hver mann på tjenesten, melder The Atlantic. De ivrigste brukerne av Pinterest er rike amerikanske kvinner mellom 18 og 34 år.

Hvorfor slår fenomenet så godt an blant damene? Det har kanskje noe med hvem som liker best å shoppe. Ser man på de postede bildene, er det mye mote, møbler og andre ting brukerne har lyst til å kjøpe.

Hvis man for eksempel planlegger bryllup, kan man raskt samle en liste over ting man trenger og få kommentarer fra andre.

LES OGSÅ: Facebook Timeline – Her er din nye Facebook-profil

Noe å bli rik på?

Bildenettstedet tjener visstnok allerede penger på de produktene som brukerne lenker til. Dermed ser det ut til at det unge selskapet har funnet en forretningsmodell som fungerer. Nye inntjeningsmuligheter vil garantert dukke opp dersom tjenesten fortsetter å vokse.

Opphavsretten kan derimot bli et problem for Pinterest. Det er slett ikke sikkert at man har lov til å poste alle mulige bilder på veggen sin. Nettbutikker setter trolig pris på gratisreklamen, men fotografer og kunstnere liker kanskje ikke at åndsverket deres henges opp på tavla, skriver ComOn.

Foreløpig er Pinterest bare tilgjengelig i en betautgave, og du trenger invitasjon for å bli med.

Les flere teknologisaker på Teknofil.no

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag