RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Planene klare for Markveien


Ulf Granli (H) ber sentrale myndigheter bevilge penger til Markveien. Her et bilde fra Grünerløkkadagene.
Ulf Granli (H) ber sentrale myndigheter bevilge penger til Markveien. Her et bilde fra Grünerløkkadagene.
I flere år har planene for en mer bilfri Markveien foreligget. Ulf Granli (H) etterlyser penger fra bystyret, som vedtok saken allerede i 2000.

LØKKA: Det er budsjettmessige årsaker som gjør at dette ikke har blitt noe av, sier Granli, som har jobbet med saken i nær 15 år.

Forrige uke skrev Østkantavisa om Arbeiderpartiets forslag om å gjøre Markveien til gågate. Granli liker initiativet, men sier at en fullstendig bilfri gate nok vil være vanskelig.

Ikke gågate

Jeg tror ikke det lar seg gjøre, dette var ting vi så på når saken i sin tid ble behandlet, men på grunn av varelevering og utrykkingskjøretøy var det vanskelig. De planene som foreligger, og som er vedtatt i bystyret legger opp til mindre parkering, og bredere fortau, sier Granli, som nå etterlyser de nødvendige økonomiske midlene fra sentralt hold.

Det er pengene det står på, så at saken nå får oppmerksomhet er positivt. Vi står som fugleunger som vil ha mat, så hvis vi får litt blest rundt dette, kan det jo være at de føler seg litt presset, sier Granli, som mener en helt bilfri gate ikke vil fungere på Grünerløkka.

Lite action

På en mandag i januar er det ikke mye action her. Da er området dødt fram til ettermiddagen, men man kan jo tenke seg at det for eksempel stenges for biler på lørdager, sier Granli, som mener den oppvoksende generasjon vil kreve mer handel i nærmiljøet.

Bilen som handlevogn er en saga blott for veldig mange. Dermed øker behovet for nødvendighetsartikler i nærmiljøet. De bilfrie markedsdagene er et veldig godt eksempel på dette, sier Granli, som mener Grünerløkka kan gå en nærmest bilfri framtid i møte uansett.

Det tror jeg nok, kanskje i løpet av en tiårsperiode, sier han, og legger til at det er trist at ikke Markveien prioriteres.

Det er synd at det ikke skjer noe fra sentralt hold, sier han.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere