RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Politiets beste tjeneste

Havnepolitiet er en av politiets mest populære tjenester. Nå går de inn i høysesongen og oppgavene er mange og varierte.

Oslofjorden: Med 700 hestekrefter innenbords går det unna når Nordstrands Blad får være med politiførstebetjent Kjetil Olsen og politibetjent Fredrik Røhrt Hansen i Havnepolitiet ut med arbeidshesten "Klar".

30 fot lange "Klar" er en av tre båter som Havnepolitiet i Oslo disponerer. I tillegg har de "Vekteren" på 45 fot og ribben "Trygg" med en 225 hestekrefters påhengsmotor. Sistnevnte er Havnepolitiets raskeste.

Populært

I alt er 17 personer stasjonert i lokalene på Akershuskaia, tolv av disse er båtførere og har store deler av arbeidsdagen på sjøen. Det er populært å jobbe i Havnepolitiet, det merker de på mengden søknader som kommer når det en sjelden gang iblant er noen som slutter.

Det er jo fint på fjorden. De som søker hit liker sjølivet. Det er en allsidig jobb, på sommeren er vi mye på sjøen og om vinteren bistår vi med å patruljere i Oslos gater. For å få jobb her kreves det at man har bred erfaring som politi og erfaring med båt. Det gis to års utdanning og kystskippersertifikat for fritidsbåter, sier Kjetil Olsen.

Våren og høsten er en stille tid, men når det koker på sommeren og fjorden er full av folk har Havnepolitiet for liten bemanning.

Mange oppgaver

Tjenesten i Havnepolitiet byr på mange utfordringer og ulike oppgaver.

Mye tid går til håndheving av fart. Det skal ikke holdes mer enn fem knop når man er nærmere enn 150 meter fra land. Det er til fartssyndere vi skriver flest forelegg, forteller Kjetil Olsen.

Sjekk av lanterner, om båter er utstyrt med tilstrekkelig antall flytevester, om båtene holder seg utenfor badebøyene og om folk holder seg unna fredede områder er også del av arbeidsdagen til Havnepolitiet.

Vi sjekker ofte hekkesteder i Paddehavet og på Malmøykalven. Her er det ikke lov å gå i land, det er ikke så mange som gjør det, fuglene er selv flinke til å holde vakt, sier Olsen.

Havnepolitiet kontrollerer også promillen til båtførere. Grensen er 0,8 for båter opp til 50 fot, og 0,2 for båter over 50 fot.

De ulykkene som skjer er ofte knyttet til høy fart og promille. Farten kan vi ikke gjøre noe med fordi det er lov å kjøre så fort man vil i åpne farvann, men promillen kan vi sjekke, sier Olsen.

Avhengig av tips

De siste årene har det vært rene båtbonanzaen i Norge. Flere har bedre råd og kliner til med store, tunge båter med store motorer. Olsen er skeptisk til denne utviklingen.

Mange hopper over ett trinn og går fra null båterfaring til å eie en båt med stor motor som krever mye av føreren. Mange har dårlig kunnskap om navigasjon og stoler blindt på kartplotteren. Det er bedre å begynne med en liten båt og lære seg ting i sakte fart, sier Olsen.

Det finnes i dag ikke noen offentlig register over fritidsbåter. Det finnes to private registre, men det er frivillig å registrere båten her. Noen forsikringsselskap krever likevel dette av båteiere.

Vi finner en del stjålne båter. De blir ofte henslengt på land eller i bøyer. Hvis folk registrerer fremmede båter som ligger i bøyer er det fint om de sier ifra til oss. Det samme gjelder hvis man observerer at noen driver og snoker i båthavnene. Vi er veldig avhengig av tips fra publikum, sier Olsen.

Tiden fremover er høysesong for Havnepolitiet og Kjetil Olsen og Fredrik Røhrt Hansen går travle dager i møte.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere