RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Politikerne lover nytt Vinderenkryss


Ingen tvil om at Vinderenkrysset engasjerer. Foran sitter politikerne som utgjorde panelet. Fra venstre: Bård Folke Fredriksen (H), Jøran Kallmyr (FrP), Olaf Thommessen (V), Elin Horn Galtung (H) og Yasmin Mujahid (A).
Ingen tvil om at Vinderenkrysset engasjerer. Foran sitter politikerne som utgjorde panelet. Fra venstre: Bård Folke Fredriksen (H), Jøran Kallmyr (FrP), Olaf Thommessen (V), Elin Horn Galtung (H) og Yasmin Mujahid (A). Foto: VIDAR BAKKEN
Løftene satt løst under folkemøtet på Vinderen skole. Nå blir det nytt Vinderenkryss.

VINDEREN: NRKs Ole Torp ledet folkemøtet om Vinderenkrysset med stø hånd. Han har selv barn ved Vinderen skole og vet godt hvilke farer krysset innebærer for barn og andre myke trafikanter.

Stoppet ikke

Møtet startet med et vitnesbyrd fra en mor, som fortalte om hva som skjedde da hennes 12 år gamle sønn ble kjørt ned av en aggressiv bilist. Sjåføren stoppet ikke engang for å hjelpe etter påkjørselen. Den travle bilisten kastet bare visittkortet ut av vinduet. Heldigvis gikk det bra den gangen, men ulykken illustrerer godt hvilke konsekvenser det uoversiktlige krysset gir.

317 millioner med t-bane under jorden

Samferdselsetaten presenterte fire alternativer for nytt kryss. Tre av disse innebærer planfritt kryss, med t–banen under bakken. Alternativet etaten går inn for er perronger for tre vogner til en kostnad av 317 millioner kroner og en byggetid på ett og et halvt år. I denne tiden vil det eventuelt bli buss for bane.

70 millioner med biler under jorden

Deretter presenterte Eystein F. Husebye, leder av Naturvernforbundet Oslo vest, sitt alternativ. Her går bilene i stedet for T-banen under bakken. Dette planfrie alternativet har han selv utarbeidet og er tidligere presentert i vår avis. Husebye mener fordelene er at biltrafikken blir skilt fra publikum og åpner opp området i sentrum. Det er adskillig billigere med cirka 70 millioner kroner og vil i motsetning til samferdselsetatens forslag innebære en stenging av T-banen i kun fire uker. Dette forslaget ble mottatt med stor applaus av publikum.

Midlertidig løsning

Så var det Erling Storm sin tur. som i disse dager har startet gjenoppbyggingen av «Vinderenborgen» etter storbrannen. Han overrasket alle med et helt nytt forslag.

– Hovedproblemet med dette krysset er utålmodige bilister og aggressiv kjøring i et komplekst og uoversiktlig kryss, innledet Storm.

Han hadde utarbeidet et eget alternativ med en midlertidig løsning, inntil det ble satt i gang arbeid med planfritt kryss. Alternativet beskriver blant annet utvidelse med doble kjørefelt i Slemdalsveien inn mot krysset. Dette for å hindre dagens situasjon, hvor bilister i samme fil utålmodig blir stående og vente på andre bilister som skal krysse inn mot sentrum av Vinderen. Ofte vrenger føreren bilene opp på fortauet for å passere.

– Det må skje noe nå. Dette er en billig og enkel løsning som kan fungere i mellomtiden, sa Storm.

– Prosessen er herved startet

Dermed var det politikernes tur. I panelet satt byråd for miljø og samferdsel, Jøran Kallmyr (Frp), byråd for byutvikling Bård Folke Fredriksen (H), leder av bydelsutvalget Elin Horn Galtung (H), bystyrerepresentant Yasmin Mujahid (A), bystyrerepresentant Olaf Thommessen (V), og Bjørn Blindheim fra FAU Trafikkgruppen.

– Jeg applauderer en løsning med å senke bilene. Også Storms forslag er godt. Vi må gi samferdselsetaten i oppdrag å utrede Husebyes forslag. Vi må finne både en kortsiktig og langsiktig løsning, sa Fredriksen som innledet i panelet.

Horn Galtung viste til hvor lang tid det hadde tatt å få gjort noe med krysset og understreket at det hastet med tiltak.

Samferdselsbyråden sluttet seg til dette.

– Her har vi fått presentert forslag som er bedre alternativer enn det samferdselsetaten er blitt bedt om å utrede. Jeg vil be samferdselsetaten om å utrede både Husebyes og Storms forslag. Prosessen er herved startet, erklærte Jøran Kallmyr.

Enighet

Yasmin Mujahid viste til at hun og mange andre hadde bedt om at det måtte gjøres noe med Vinderenkrysset.

– Dette var den første saken jeg tok opp som bystyrerepresentant i 2007 og jeg har jobbet med saken siden, sa Mujahid og pekte på at byråd Kallmyr siden 2009 har lovet å få fortgang i saken.

Olaf Thommessen roste Mujahid for å være «mor» til de tiltakene som ble vedtatt for Vinderenkrysset for to og et halvt år siden med støtte fra Venstre. Den gang ble det satt opp fysiske sperrer og grønn fase for barna.

– Innspillet den gangen kom fra FAU. Igjen er det gode lokale forslag. Vi har tidligere sett oss blinde på baneproblemet. Vi har ikke tenkt på bilene. Det kan vi ta selvkritikk på. Venstre vil legge trykk på at de to forslagene fra Husebye og Storm skal utredes, sa Thommessen blant annet.

Begge har henholdsvis hatt og har barn ved skolen.

Utfordret politikerne

Bjørn Blindheim i FAUs trafikkgruppe opplyste kort om historikken for Vinderenkrysset og hvor mye motbør det hadde vært for å få gjennomslag for tiltak.

Etter flere runder med politikerne og en rekke spørsmål fra publikum, sto det fast at det hastet med å få i gang en utredning av forslagene.

– Jeg er glad for det sterke engasjementet og de klare holdningene fra politikerne, sa Blindheim.

Han utfordret panelet. og ville ha en tidsplan og en arbeidsgruppe hvor forslagsstillere, FAU og lokale politikere var med.

Kallmyr tok utfordringen.

– Vi skal ha en tidsskisse for de ulike alternativene og en tidsplan for hva som skal gjøres når. Her og nå kan vi sette en dato for befaring hvor bydelsutvalg og FAU skal foreta en befaring i Vinderenkrysset sammen med samferdselsetaten og byråd, sa Kallmyr.

Det ble enighet om at befaringen skal være den 16. juni.

Enestående

Etter møtet understreket både Kallmyr og Fredriksen overfor avisen hvor viktig og nyttig det lokale engasjementet er for prosessen mot et planfritt kryss.

Blindheim fikk skryt av tilhørere for sitt engasjement.

– Jeg er utrolig fornøyd med dialogen vi har med Kallmyr og Fredriksen og ikke minst med de lokale politikerne, sier Blindheim.

Husebye som også fikk mye skryt for sitt alternativ var ikke mindre fornøyd med responsen.

– Det er enestående at de tar dette på sparket. De grundige reportasjene om Vinderenkrysset og om mitt alternativ i Akersposten, fikk åpenbart stor betydning for det positive utfallet av saken på møtet. Det takker jeg for, sier Husebye.

 Våre lesere har tidligere kåret Vinderenkrysset som det farligste krysset i ytre vest

Les hva Yasmin Mujahid sier om Vinderenkrysset.

Ulykke i Vinderenkrysset

FAU varslet ulykke

Lav straff for påkjørsel

Kåret til farligste kryss

Jøran Kallmyr lover sikringstiltak

Et under at ingen ble drept i min tid

En million kroner til planfritt kryss

Bydelsutvalget fortsatt bekymret

Byrådsleder Røsland lover å prioritere Vinderenkrysset

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere