Populært med lissom-SUV

Nissan Qashqai er en svært populær bil, men mer enn åtte av ti som kjøper bilen velger den uten 4x4.

Nissan Qashqai er en svært populær bil, men mer enn åtte av ti som kjøper bilen velger den uten 4x4. Foto: Foto: Øivind Skar/NTB Tema

En SUV er ikke lenger nødvendigvis en bil med firehjulstrekk. "Liksom-SUV"-ene er jo like tøffe å se på.

Mange velger SUV nettopp på grunn av den høye sittestillingen og fordi bilene er enkle å komme inn og ut av. Foto: Foto: Øivind Skar/NTB Tema

Nissan Juke, crossover med radikal design.

SUV-enes tøffe stil er for mange et like stekt kjøpsargument som muligheten for firehjulsdrift.

Å sitte høyt gir bedre oversikt i trafikken. Foto: Foto: Øivind Skar/NTB Tema

Også SUV-lignende Peugeot 3008 selger godt på grunn av form og funksjon. Men så langt har ikke bilen en gang vært å få kjøpt som 4x4. Foto: Foto: Øivind Skar/NTB Tema

Nissan Qashqai, landets fjerde mest kjøpte personbil så langt i år.

Range Rover Evoque kan også fåes uten 4x4.

Mini Countryman kan fåes med tohjulsdrift. Her poserer TV-profilen Cat Deeley sammen med crossover-Mini-en

Før var en SUV et stasjonsvognlignende høybygg med firehjulsdrift. Slik er det ikke lenger, og det er heller ikke mulig å se på SUV-en om den har firehjulsdrift eller ei.

Svært populær

Ta for eksempel Nissan Qashqai, landets fjerde mest kjøpte personbil så langt i år. Siden ordet SUV regnes som belastende i forhold til miljøprofil, kaller Nissan bilen for en crossover.

Men den har SUV-ens egenskaper bortsett fra at 84,5 prosent av alle Qashqai solgt i år kun trekker på forhjulene. Når snøen laver ned står den omtrent like fast på ubrøytede veier som alle andre tohjulsdrevne biler.

Peugeot 3008 er nesten like populær som Qashqai. Også den høybygd, men så langt ikke engang å få kjøpt med drift på alle hjul.

Vil sitte høyt

– Her er det to forhold til gjelder og som gjør SUV og SUV-lignende biler populære, sier seniorrådgiver Anders Hovde i TNS Gallup.

– For det første er SUV-ene – uansett om de trekker på to eller fire hjul – lette å sette seg inn i. Dessuten sitter man høyt og får litt bedre oversikt i trafikken.

– Men selvsagt er de bygget slik også for at eierne skal føle seg mer sporty. Det røffe utseendet tiltaler mange, mener Hovde.

Imagebyggende

Han mener mange oppfatter det som imagebyggende å kjøre SUV, og at den økte framkommeligheten firehjulstrekkerne gir er med på å synliggjøre det moderne mennesket.

– De liker å vise at de har en firehjulstrekker, sier Hovde.

Hovde drar litt på det når ordet forfengelighet bringes inn, men vedgår at mange nok kjøper SUV mer fordi de er tøffe enn for å dekke reelle behov.

Utseendet viktigst

– De som kjøper SUV-er er opptatt av at bilene har god plass og er lette å komme inn og ut av. Men utseendet teller likevel mest, sier Jan Pettersen, direktør for Kia hos Bertel O. Steen.

De er i ferd med å lansere en kompakt-SUV (Sportage), som med tohjulsdrift og bensinmotor koster hele 90.000 kroner mindre enn samme bil med dieselmotor og drift på alle hjul.

Byttes bensinmotoren ut med dieselmotor skrumper prisdifferansen til 75.000 kroner. Pettersen er likevel overbevist om at seks av ti Sportage-kjøpere kommer til å droppe firehjulstrekket for å spare 75.000 kroner.

Lite tyder på at Pettersen bommer. Nettopp lanserte Nissan er et knøtt av en SUV. Juke heter bilen, men så langt har ikke importøren hentet en eneste utgave med firehjulstrekk til Norge.

Selv når det gjelder biler som Skoda Yeti og Mitsubishi ASX velger en av tre varianten med forhjulsdrift.

Dyrere med 4x4

Sammensetningen av de norske bilavgiftene har de to siste årene gjort det betydelig dyrere å anskaffe bil med firehjulstrekk uansett om den er stor eller liten.

Trenden har skiftet raskt. Tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) viser at bare 0,4 prosent av de bilene OFV klassifiserte som terrengbiler i fjorårets ti første måneder hadde drift på to hjul.

Ett år senere var andelen økt til 6,7 prosent – og hele 7,6 prosent for oktober måned isolert sett.

I OFVs statistikk telles ikke biler som Nissan Qashqai og Peugeot 3008 med, men tallene taler likevel klart om utviklingen.

Kuga uten 4x4?

– Fortsatt er Ford Kuga en firehjulsdrevet bil, men vi vurderer naturligvis situasjonen fortløpende, og følger med på hvordan markedet utvikler seg, sier informasjonssjef Anne Sønsteby i Ford Motor Norge.

Hos Ford vurderte man ved lanseringen av Kuga også å ta den inn med forhjulsdrift, men valgte å droppe sistnevnte fordi prisforskjellen ble for liten.

Nesten alle firehjulsdrevne SUV-er tilbys fra produsent også uten firehjulsdrift, inntil nylig trodde importørene at slike biler ville bli tungsolgte, særlig i bruktmarkedet.

Det stemmer ikke stemme lenger.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.