*Nettavisen* Nyheter.

Posten får bygge på Alnabru

Bystyrepolitikerne Svenn Kristiansen (Frp), Bård Folke Fredriksen (H) og Rune Gerhardsen (Ap) skjærer igjennom i Alnabru-debatten. Posten får bygge, slår de fast.

Nok er nok. Nå griper bystyret inn og garanterer at Posten får bygge på NRF-tomta.

OSLO RÅDHUS: I en felles uttalelse fra gruppelederne i Ap, Frp og Høyre garanteres det for at Posten får bygge termoterminal og samlastterminal på Nettlasttomta og NRF-tomta.

Dermed forkastes de to alternative løsningene fra Plan- og bygningsetaten, og man står igjen med Statsbyggs alternativ 1a eller 1b.

- Har trenert saken

Brevet kommer etter at Plan- og bygningsetaten varslet at reguleringsplanen for Alnabru ikke ville bli lagt fram for politisk behandling før i september/oktober. Det ville blitt for sent for Posten, som trenger å ta en avgjørelse på hvor de skal bygge før sommeren.

- Har Plan- og bygningsetaten trenert saken?

- Ja, jeg syns det. Jeg vet at de ikke er enige i det, men det er nå en gang slik at det er Oslo bystyre som skal avgjøre hva som er best. Det er viktig for oss at man har en god terminal med nær tilknytning til jernbanespor. Vi ønsker at det tilrettelegges for godstransport på en god og effektiv måte, med minst mulig belastning for omgivelsene, sier Rune Gerhardsen (Ap).

- Er dette en garanti for at Posten får bygge på NRF-tomta?

- Ja. Vi har vært engstelige for at det somles så mye at Posten ikke tør ta sjansen på å vente. Vi har med bekymring sett på framdriften, og fant at det var grunn til uro. Nå sender vi et sterkt signal, og venter at byrådet sørger for en politisk behandling så raskt som overhodet mulig. Ytterligere somling vil være et nederlag, sier Gerhardsen.

Uklar elveløsning

Det er ikke hverdagskost at bystyrepolitikerne går ut og gir en slik garanti i forkant av en politisk behandling.

- Det er uvanlig, men det er viktig at Posten vet at de kan bygge. Vi ønsker en best mulig miljøløsning, sier Gerhardsen.

Det er uklart hvilken elveløsning politikerne vil gå for, men Gerhardsen avviser Statens vegvesens forslag om et femte alternativ uten elv.

- Nei, det blir for drastisk. Elva går der. Men jeg vil ikke kaste meg ut av rådhustårnet dersom korte strekninger må gå i kulvert. Det er ingen tragedie. Jeg syns også det er morsomt med elv, men vi kan ikke la den sperre for en utbygging, sier Gerhardsen.

Han er likevel opptatt av å se på løsninger for elva.

- Vi starter ikke med å se begrensningene for elva, men er opptatt av praktiske løsninger, sier han.

LES OGSÅ: Et langt steg videre

Posten må finansiere elv

De tre partiene slår fast at NRF-tomta er ubetydelig som friområde, sammenliknet med skadevirkningene av at Posten ikke får bygge terminal.

- Vi har ingen tro på park på NRF-tomta, sier Bård Folke Fredriksen (H).

Politikerne stiller imidlertid krav om at Posten må være med å finansiere en elveløsning gjennom utbyggingsavtaler.

- Det er helt åpent for Posten å bygge på NRF-tomta, under forutsetning av at de bidrar til å få opp elva. Men vi har ikke tatt stilling til hvilken løsning det blir ennå, sier Bård Folke Fredriksen (H).

Målsettingen om å få mer gods over på bane er i tråd med Nasjonal transportplan 2010-2019, som nå er ute på høring.

Arbeiderpartiet, Høyre og Fremskrittspartiet utgjør et knusende flertall i bystyret uansett hva de andre partiene stemmer under den kommende behandlingen.

- Kan Posten stole på at de får bygge?

- Ja, det kan de. Dette har Frp ment lenge. Og nå har vi et godt flertall med Ap og Høyre. Det kan godt hende at SV også er enige. Jeg har bodd i Groruddalen i 25 år, og syns det er det fineste stedet i Oslo. Det er helt ideelt å ha boliger oppover dalsidene, mens arbeidsplassene ligger i bånn, sier Svenn Kristiansen (Frp).

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.