RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Sniff vant førsteprisen i Design for alle, Unge talenter.
Sniff vant førsteprisen i Design for alle, Unge talenter.

Pris til Grünerløkka-talent

Unge talenter er Norges mest prestisjetunge konkurranse for unge designere, og arrangeres årlig av Norsk Designråd. Grünerløkka-beboer Sara Johansen en av vinnerne.

Årets konkurranse var den 17. i rekken, og vinnerprosjektene ble kåret under Designdagen 2008 på DogA-senteret i Oslo onsdag 12. mars.

De fire vinnerprosjektene viser at tilveksten til designfaget er svært god, og at dagens unge designere tenker både stort, nyskapende og praktisk, sier Stine Lunde-Aaltvedt, prosjektleder for Unge talenter 2008 i Norsk Designråd.

Fysisk og interaktivt

Sniff, som er et kosedyr, spill og læremiddel spesielt tilrettelagt for blinde og svaksynte barn, vant førsteprisen i kategorien Design for alle.

Sniffs mamma, Sara Johansson (34), kommer fra Umeå i Sverige, men har bodd på Grünerløkka i Oslo de siste 10 årene. Hun har nettopp avsluttet fem og et halvt års studier ved Arkitektur- og Designhøgskolen i Oslo.

Som interaksjonsdesigner ønsker jeg å bevege meg vekk fra skjermbasert design, ved å kombinere det interaktive med noe fysisk - i dette tilfellet et kosedyr. Jeg ser det som ekstra spennende å designe noe som skal passe for brukere som har spesifikke sansemessige begrensinger, i dette tilfellet visuelle. Å konsentrere designen rundt andre sanser er en utfordring som forhåpentligvis kan gi et interessant resultat for alle slags brukere, sier Johansson.

Egentlig var Sniff ment å være Johanssons diplomprosjekt, men ble i siste liten erstattet med et annet prosjekt.

Likevel har hun fortsatt å jobbe med Sniff, og for tiden får hun hjelp med videreutvikling fra et forskningsprosjekt ved Arkitektur- og Designhøgskolen.

Elektronisk nese

Kosedyret har en elektronisk leser i snuten som gjør at det reagerer på figurer og merker som inneholder brikker, og Sniff kan dermed brukes på flere måter.

Blant annet som et spill etter Memory-prinsippet, der dyret sniffer på runde kuler og gir fra seg ulike lyder. Utfordringen blir da å skille de forskjellige lydene fra hverandre.

Sniff kan også brukes til utforsking ved hjelp av klistremerker med brikker som festes rundt omkring i boligen.

Sara Johansson har foreløpig ingen konkrete planer for Sniff.

Jeg skulle gjerne ha fått den i produksjon på et eller annet tidspunkt. Slik jeg ser det kan Sniff enten bli et masseprodusert leketøy som selges i stor skala, eller et stimuleringshjelpemiddel som brukes i fagmiljøer, forteller Johansson.

Hun synes det er veldig oppmuntrende å få prisen.

Jeg føler at dette er en anerkjennelse av det jeg holder på med, og et tegn på at jeg er på rett spor med Sniff, sier Johansson, og legger til at hun også har fått mange positive tilbakemeldinger fra fagmiljøer som jobber med blinde barn.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere