RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Citroëns lave priser på elektriske C-Zero skaper priskrig på elektriske biler.
Citroëns lave priser på elektriske C-Zero skaper priskrig på elektriske biler. Foto: Foto: Øivind Skar

Priskrig på elektriske biler

Konkurransen er beinhard etter Citroëns drastiske priskutt på C-Zero.

Frykten for å bli utkonkurrert kom snikende. Derfor valgte Citroën å senke prisen på C-Zero fra rundt 240.000 kroner til 193.000 kroner. I tillegg er garantien utvidet til å gjelde i fem år/120.000 kilometer.

I tenkeboksen

– Vi har ikke besluttet å gjøre noe ennå, svarer Bernt G. Jessen, direktør hos den norske Mitsubishi-importøren, og mannen bak selskapets eventyrlige elbilsuksess i fjor.

Samme svar gir også informasjonssjef Stian Gihle hos Peugeot-importør Bertel O. Steen. Men begge innrømmer at konkurransen er skjerpet og at noe må gjøres.

2011 ble elbilens år null i Norge. Trillingene Citroën C-Zero, Mitsubishi i-MiEV og Peugeot iOn, alle produsert av Mitsubishi i Japan, tok Norge med storm. Og særlig gjorde i-MiEV det. Med totalt 1996 solgte elbiler inntok Norge i fjor posisjonen som ledende elbilland i verden, sett i forhold til samlet bilsalg. Attraktive insentiver fra myndighetene gis æren for at så skjedde.

Prisras

De tre bilene kostet i utgangspunktet omtrent det samme, rundt 240.000 kroner pluss frakt og leveringskostnader.

Men som med mye annen teknologi går utviklingen raskt i startfasen. Så da Nissan Leaf dukket opp mot slutten av fjoråret, med pris ikke langt over trillingene, endret konkurransesituasjonen seg.

Først senket Mitsubishi prisen på i-MiEV til 219.900 kroner og inkluderte vinterhjul. Umiddelbart svarte Peugeot med å sette ned prisen til 218.300 kroner og utvide garantien til å gjelde 120.000 kilometer.

Nissan oppgir veiledende pris på Leaf til 255.000 kroner.

– Vi har sagt at når volumet øker, så vil prisen gå ned. Men vi hadde ikke regnet med at det skulle skje så raskt, innrømmer Jessen.

Tøff konkurranse

– Konkurransen på disse bilene er nå ekstremt tøff, medgir Gihle. Peugeot har biler på lager, og Gihle innrømmer at elbilsatsingen så langt ikke har kastet noe av seg økonomisk. Det samme har Citroën sagt tidligere.

– Prisnedsettelsen viser bare at konkurransen virker, sier Per Morten Merg, forlagsredaktør i Bilforlaget.

Han har fulgt bilbransjen tett i en årrekke. Merg mener Citroëns nye pris på C-Zero speiler forskjellen mellom trillingene og den større og mer påkostede Nissan Leaf. Han tror heller ikke salget av elektriske biler i 2012 kommer til å bli høyere enn i fjor.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere