RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Provoserer med økning

Mandag i denne uka ble det litt dyrere å reise kollektivt. I tillegg ble det gjort noen ørsmå endringer i de så kalte periodebillettene. Ved første øyekast virker ikke det spesielt dramatisk, men for de som daglig ferdes i Oslos kollektivtransport oppleves de nye endringen som svært irriterende.

For nå må man nemlig ut med 240 kroner mer, samtidig som man mister fem dager å reise på. De nye billettene er nemlig ikke månedskort, men 30 dagers kort. Det betyr fem dager mindre i forhold til den tidligere ordningen, men altså 20 kroner dyrere i måneden. Hadde man hatt et tilfredstillende kollektivtilbud hadde ikke dette vært så ille, men når man daglig opplever stappfulle busser, trikker og t-baner, som til stadighet er forsinka, eller i verste fall innstilt, så virker prisøkningen som en ren provokasjon.

Selvsagt må også Ruter forholde seg til den generelle prisstigningen i samfunnet, men fra politiske hold burde man rett og slett prioritere annerledes enn å øke satsene, når man ikke klarer å levere det tilbudet forbrukerne burde kunne forvente.

Når i tillegg det er et uttrykt ønske å få flere reisende over på kollektivtransport er det vanskelig å ta kommunen på alvor. For alle som har reist med offentlig transport i hovedstaden vet at det rett og slett er fullt. Mange er de som har måttet la både en og to busser kjøre fra dem, eller som har blitt stående å vente forgjeves på en t-bane, som har gått tom for strøm, som følge av kapasitetsproblemer. Når man i tillegg blir stående bom fast i kø og risikere å komme for sent til både jobb og skole hver eneste dag, er det rett og slett uansvarlig politikk å øke prisene.

Reisende i Oslos kollektivtransport har rett og slett krav på mer. En offensiv satsning på kollektivtransport i store byer er et av de viktigste lokale tiltakene som kan gjennomføres for å få bukt med klimaskadelige utslipp. Dersom et bedret kollektivtilbud i tillegg gjøres attraktivt for forbrukerne med lave priser kan lange bilkøer på sikt være en saga blott. Det bør være fokuset til de ansvarlige politikere lenge før satsene økes.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere