RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Rå tass fra Audi

Audi signaliserer tydelig i Tokyo at de snart er klar for en liten bil igjen. Dette kan være A1.

TOKYO: Den ser kanskje søt ut, men ikke la deg lure. Under panseret på Audi Metroproject Quattro skjuler det seg mye kraft. Og bilen gir sannsynligvis en god pekepinn på hvordan Audis neste småbil vil bli seende ut. Audi har mislyktes med småbiler tidligere. A2 var et avansert lite smykke, men hva hjelper det når bilen kom ti år for tidlig. Først nå er verden klar for en så avansert bil, og Audi har svaret klart på bilmessen i Tokyo: A1. Modellen dreier seg om to ting: Å få opp salgsvolumet og å innfri utslippskravene fra EU: 120 gram CO2 i 2012. Men samtidig leker ikke Audi med imaget. Selv om konseptet A1 bare måler 3,91 meter fra støtfanger til støtfanger, skal det være god plass til fire voksne og 240 liter bagasje.

Fortsatt 4x4

Ytelsene skal skusler det heller ikke med: 1,4 TFSI motoren fra VW-konsernet yter fortsatt 150 hk/240 Nm i drakraft, men får hjelp av 41 elektriske hestekrefter og 200 elektriske newtonmeter i drakraft på bakhjulene. Og nå er vi ved det essensielle ved bilen: Audi sier ja og takk til hybride løsninger. A1-konseptet inneholder altså en elektrisk motor, som ved lav hastighet kan drive A1 inntil 62 km på en lading (også plug in). Firehjulsdriften beholdes og ytelsene økes betydelig samtidig som forbruket under normal kjøring senkes med 15 prosent. Smart.

A1 blir mindre enn BMWs 1-serie. Her snakker vi om Mini-størrelse, sier informasjonsdirektør Paul Hegna hos den norske Audi-importøren. Hegna antyder lansering i 2009/2010.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere