RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Øraker stasjon i det blå


Vendesløyfa på Lilleaker er ferdig og det er klargjort for sporvognkryss. Avgjørelsen lar vente på seg. Foto: Vidar Bakken
Vendesløyfa på Lilleaker er ferdig og det er klargjort for sporvognkryss. Avgjørelsen lar vente på seg. Foto: Vidar Bakken
Etter ti uker er det ingen avklaring om Lilleakerbanen blir ført frem til Øraker stasjon. - Håpløst, mener Janne Svegården (A).

ØRAKER: Ullern Avis Akersposten (UAA) fokuserte i vinter på hvorfor Øraker stasjon måtte vente helt til desember 2010 for å bli tilgjengelig, når det var mulig å legge et sporvognkryss gjennom vendesløyfa på Lileaker. Den 4. mars i år ba bystyrerepresentanten Janne Svegården om en redegjørelse om dette.

Purret byråden

- Jeg har fremdeles ikke fått svar fra ansvarlig byråd Jøran Kallmyr (Frp). Etter to og en halv måned har ikke byråden kommet tilbake til bystyret med et skriftlig svar. Det er ganske håpløst med tanke på at det haster med å få gjennomført arbeidet på Lilleaker, om dette skal gjøres i sommer. Nå har jeg purret byråden og jeg forventer en rask tilbakemelding, sier Svegården.

Har ikke investeringsmidler

For mer enn ti uker siden tok UAA kontakt med Ruter (tidligere Sporveiene - journ.anm.), for å høre om selskapet ville bekoste et sporvognkryss, slik at Øraker stasjon kan åpnes igjen.

- Problemstillingen ble forelagt for oss ganske nylig. Vi må komme frem til en avgjørelse relativt rakst i og med at nytten av et sporvognkryss svinner etter som tiden går, sa adm.dir. Bent Reitan Jenssen den gangen.

Kollektivtransportproduksjon (KTP - også tidligere Sporveiene)) er ansvarlig for Kolsåsbaneprosjektet og bekoster vendesløyfa på Lilleakerbanen. De har lagt til rette for sporvognkryss gjennom sløyfa, men vil ikke bekoste byggingen av krysset. KTP sa i mars at dette kan gjøres hvis det er midler i Oslo Sporvogndrift (også tidligere Sporveiene), et selskap under KTP. Oslo Sporvogndrift er overrasket og sier at de får midler fra Ruter for å drive trikken og har ikke investeringsmidler. Sporvognsdrift understreket at selskapet hadde kjempet for å holde linjen til Øraker åpen.

- Det ble bestemt av KTP rett før jul at det ikke skulle brukes midler til sporkryss, angivelig fordi vendesløyfa ble dyrere enn antatt, sa informasjonssjef i Oslo Sporvogndrift, Cato Asperud.

Siden har ballen ligget hos Ruter og byråd Jøran Kallmyr. Ruter skal vurdere om de vil beholde den ferdigbygde vendesløyfa i fremtiden, også etter at Kolsåsbanen er ferdig utbygd. Da må uansett et sporvognkryss bygges.

Mangel på ansvar

- Det går sakte med så mye byråkrati. Vi advarte mot denne oppsplittingen av Oslo Sporveier. Dette er et eksempel på hvor vanskelig det er å ta en avgjørelse eller få gjennomført et enkelt tiltak, når så mange selskaper er involvert. Her er det snakk om dårlig planlegging og mangel på overordnet ansvar. Denne ene hånden vet ikke hva den andre gjør. Jeg forventer at byråden rydder opp i denne saken, sier Svegården.

Tar bil i stedet

- Jeg er opptatt av at kollektivtilbudet skal være så bra som mulig. Ved å åpne Øraker stasjon før desember 2010, vil tilbudet for Oslo vest bli vesentlig bedre, samtidig som det blir omstigningsmulighet for alle de som kommer med buss fra Bærum. Alternativet for mange er dessverre å ta bil til byen, i stedet for å sitte i en stillestående buss i rushet, sier Svegården.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere