*Nettavisen* Nyheter.

Råkjøring i Ravnåsveien

Jeg bor i Ravnåsveien og var på vei ut mot Holmliaveien i 30 km i timen (som er fartsgrensen der). Jeg får da buss 77 helt opp på min støtfanger ved den siste innsnevringen før fotgjengerovergangen ved Nav-kontoret på Holmlia. Vedkommende presterer da å blinke med fjernlysene for tydelig å gi beskjed om at jeg kjørte for sakte.

Jeg sier blinke fordi jeg la godt merke til at denne bussen manglet nærlyset på den ene frontlykten og den lysflommen jeg fikk inn i kupeen kom fra to sterke lykter fra hver side på bussen. På dette stedet står det alltid parkert flere biler på høyre side utover, deriblant en stor gammel ambulansebil som skygger for oversikten fra høyre og mulige fotgjengere. Synes dette er en særdeles grov hendelse fra en bussfører.

Han hadde for stor fart, la seg helt inntil bakparten på min bil, blinket med lysene og lot ikke til å skjenke en tanke på at det kunne komme fotgjengere på stedet. Han burde vite som alle andre bussførere at han ikke har muligheter for å få stoppet bussen dersom det hadde oppstått en hendelse på stedet. Dette sier jeg for jeg er faktisk bussfører selv. Har kjørt en del år som bussfører i Sporveisbussene, nå Unibuss. Jeg syntes det var så grovt å oppføre seg slik at jeg stoppet bussen og forlangte at vedkommende skulle gi meg sitt lønnsnummer. Han virket meget overrasket over at jeg gjorde dette, men utleverte det etter at jeg gjentok mitt spørsmål. Generelt må jeg dessverre også få kommentere kjøringen i Ravnåsveien som skjer med gjennomgående altfor stor fart.

Jeg kjører alltid innen lovlig hastighet på dette stedet da det mange ganger skjer uventede overganger av barn og voksne på strekningen dessverre. Det er da lett å se at bussene kjøres for fort. De forsvinner gjerne fra deg eller kommer helt opp i bakparten på egen bil. Vil påstå at ni av ti busser kjører gjennom denne veien med for høy hastighet. Særlig de 77-bussene som skal til Holmlia holdeplass for å ha pause. Jeg vet at pausene noen ganger kan bli knappe for en bussfører, men syntes likevel at hensyn til andre mennesker bør gå foran det å komme seg snarest mulig til pauserommet.

Det kan synes som om det kan være nødvendig å prøve å få til fartshindrende tiltak i denne veien, dessverre. Det måtte bli en henvendelse til politi for å foreta stikkprøver med laser eller opprettelse av fartsdumper.



PS. Denne saken gikk noe frem og tilbake per telefon. Årsak til dette var at vedkommende fører oppga uriktig tjenestenummer. Dette hadde medført mulig avskjedigelse i Sporveisbussene. Der har man nemlig plikt til å oppgi tjenestenummer ved forespørsel. Dette kan vel egentlig bare tyde på at samvittigheten ikke var helt ren i dette tilfellet.

Harald Mikalsen

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.