RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Rasende på pengekutt


 
 
20 millioner kroner er det Oslo blir belønnet med av regjeringen. Jøran Kallmyr raser mot en regjering som gir blaffen i Oslos kollektivsatsing.

OSLO/STORTINGET: – Jeg er sint, sjokkert. ja, alt på en gang, sier en opprørt byråd for samferdsel, Jøran Kallmyr (Frp), som raser mot det han kaller er nedprioritering av Oslos kollektivsatsing.

I år har regjeringen 128 millioner kroner å dele ut i såkalte belønningspenger. Av disse pengene får Oslo 20 millioner kroner. Det er en differanse på 60 millioner fra i fjor.

– Dette er tragisk. Oslo fikk 80 millioner kroner i fjor. Jeg regnet med at summen ville ble redusert, men ikke så mye. Jeg er sjokkert, sier Kallmyr.

Belønningsordningen går ut på at regjeringen gir ekstra penger til de byene som satser på kollektivtrafikken, tenker på miljøet og reduserer biltrafikken.

Fordelingen er slik:

– Bergen: 55 millioner kroner

– Stavanger: 35 millioner kroner

– Oslo: 20 millioner kroner

– Tromsø: 6 millioner kroner

– Grenland: 10 millioner kroner

– Sarpsborg/Fredrikstad: 2 millioner kroner

– Samferdselsdepartementet har inngått fireårsavtale med Trondheimsområdet, Kristiansandsområdet og Buskerudbyen. Avtalene går ut på at byene skal redusere biltrafikken, mot at departementet spytter inn penger til kollektivtrafikk i fire år.

Krig mot Oslo

Kallmyr mener Oslos kollektivsatsingen er så god at regjeringen nærmest håner hovedstaden.

– Vi har økt kollektivtrafikken og dekningen, alle kriterier for å få belønningsordning er oppfylt og det er redusert biltrafikk i Oslo. Vår søknad var god og godt gjennomarbeidet. Vi viser også til at kollektivtrafikken kan øke og vi viser til resultater som bare Oslo kan vise til, sier byråden.

Les om 50 prosent økning på t-banen.

– Regjeringen kunne like gjerne sagt at de mente vi ikke har gjort jobben vår, sier Kallmyr.

Oslo og Akershus er de eneste stedene som opplever en reduksjon i pengestøtten.

– Støtten er ikke bare litt redusert, men voldsomt redusert. Det drysser penger på Trondheim som har enda færre innbyggere enn Oslo og Akershus. Det er helt klart for meg nå at Senterpartiet og Magnhild Meltveit Kleppa bare er ute etter en krig mot Oslopolitikerne, raser Kallmyr, som mener det er paradoksalt at nyheten kom på mandag. Da lanserte byrådet innkjøp av 19 nye t-banesett.

Flere avganger på Lambertseter

– Vi har gjennomført dobbel frekvens på Furusetbanen og vi ønsker det samme på Lambertseterbanen, sier Kallmyr. Han mener at dobbel frekvens på Lambertseterbanen vil la seg gjennomføre uansett.

– Byrådet overfører 1,4 milliarder til Ruter hvert år, så det vil la seg gjennomføre, sier byråden.

Byrådet vil bruke belønningsordingen til blant annet ekstra bussavganger i Holmliaområdet og fornying t-banes informasjonssystem.

– Men staten og den rødgrønne regjeringen løfter ikke finger for Oslo. Det er en bevisst nedprioritering. Regjeringen liker ikke dem som styrer i Oslo, derfor blir innbyggere straffet. Oslo blir gitt blaffen i, raser byråden.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere