RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Rasfarlig vei ved Lysakerelva


Trær, stein og løsmasse raser ut i anleggsveien. På toppen skal det bygges en 35 meters hengebor åtte meter over bakken.
Trær, stein og løsmasse raser ut i anleggsveien. På toppen skal det bygges en 35 meters hengebor åtte meter over bakken. Foto: FOTO: VIDAR BAKKEN
Usikret og rasfarlig pløyer en bred vei seg gjennom skogen mot Lysakerelva.

LYSEHAGAN: – Her skulle det altså opparbeides en tursti i uberørt natur. I vinter så det ille ut, men nå er dette blitt grotesk.

I slutten av mars viste Terje Bjøro (V) og Bente Marie Nørgård (V) hva som hadde skjedd på stien ned mot Lysakerelva. Et stort inngrep var gjort i naturen, hvor en bred vei var anlagt ned mot elven. En rekke trær var hugget og store masser var gravet ut av terrenget.

En planlagt tursti i halvannen meters bredde som skal gå over i en bro over elven, ble til en anleggsvei, fire til seks meter bred. Arbeidet har stoppet opp og i løpet av to måneder har store deler av skråningen rast ut, store trær har veltet over veien og flere trær er i faresonen.

Absurd

– Tidligere var dette et stille og fint naturområde, hvor trærne skjermet for høyspentledninger og bebyggelsen på oversiden. Nå er det blitt åpent og glissent Rett inn fra Lysehagan fikk man tidligere følelsen av å komme ut av byen og rett inn i et naturområde. Det er absurd å presse store anleggsmaskiner inn i dette. Det er faktisk like ille på Bærumssiden fra Vollsveien og ned. Inngrepene er betydelige og ansvarlige myndigheter må forklare hvordan dette er håndtert, sier bydelsutvalgsrepresentanten Nørgård.

Sikringsgjerder nede

Terje Bjøro har stilt spørsmål til miljø- og samferdselsbyråd Jøran Kallmyr om hvordan dette inngrepet har kommet i stand.

Etter at avisen skrev om saken i vinter har Friluftsetaten sagt opp kontrakten med entreprenøren. Det vil ta tid å få en ny entreprenør på plass, da prosjektet må ut på anbud igjen. Den dagen avisen er på befaring ligger sikringsgjerder nede og det rasfarlige området er tilgjengelig. Joggere bruker området flittig.

35 meter bro

Fra Oslosiden er det planlagt en 35 meter lang hengebro over til Bærumssiden.

– Hvorfor i all verden skal en sti går over i en bro som skal henge åtte meter over bakken. Det er rett og slett en visuell forurensing. Det er helt vanvittig. Vi har heller ikke hatt saken til behandling, sier Nørgård.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere