AKER BRYGGE: Nestleder i Oslo Høyre, Nikolai Astrup, og leder av Frogner bydelsutvalg, Bjarne Ødegaard, mener Statens Vegvesens forslag om å bygge vei langs Frognerstranda må forkastes. De to høyrepolitikerne mener den heller bør legges i tunnel frem til Hjortnes.
Fjordby-paradoks
De to mener Vegvesenets forslag, foruten å ødelegge det Astrup kaller oslos indrefilet, også strider mot ideen om Fjordbyen.
Det er et enormt paradoks. Dersom Statens Vegvesens opprinnelige forslag står ved lag vil vi risikere å ende opp med at veien blir lagt som en barrierre mot sjøen. Vi mener at man ikke kan realisere veiprosjektet uten å strekke tunnelen til Hjortnes, sier Astrup, som understreker at han uttaler seg på vegne av Oslo Høyre. Han legger til at området er tilrettelagt for det, siden er en kulvert der allerede.
Bjarne Ødegaard, er enig med sin partikollega.
Dette er et ufravikelig krav fra Høyre. Dette finansieres tross alt av befolkningen. Når området rundt Frognerstranda neglisjeres, skulle en nesten tro det var demonstrativt, sier Bjarne Ødegaard.
Sterke ønsker lokalt
Statens vegvesen er tiltakshaver for utbyggingen av det nye hovedveisystemet.
Frognerstranda har vært det store spørsmålet. Vi har selvsagt registrert at det er sterke ønsker lokalt om å legge veien i tunnel, forteller Knut Gløersen, prosjektleder for Vegvesenets Vestkorridorprosjekt.
På Fjordbykontoret ser man ingen annen mulighet enn å forholde seg til at det er Vegvesenet som styrer løpet.
Vi må rette oss etter Vegvesenet, men det er klart at en slik kraftig barrierre vil vanskeliggjøre arbeidet med å få utviklet området i tråd med fjordbystrategien, sier Rolf A. Johansen Rolid, informasjonsrådgiver ved Fjordbykontoret.
Det er nedsatt en ny referansegruppe bestående av politikere fra Oslo og Akershus som skal jobbe med kommunedelplaner for veistrekningen.
Vi skal se på hele strekningen på nytt, og se etter nye muligheter, sier Gløersen.
Oppfordringen fra Høyre er klinkende klar:
Denne referansegruppen må prioritere denne veistrekningen, det vil være til hele byens beste, sier Astrup.
