*Nettavisen* Nyheter.

Reklamegull til Blindeforbundet

Labradoren Sesar sjarmerte hele det norske folk, og dermed gikk reklamefilmen "Valpen" til topps som årets gullfisk.

MAJORSTUEN: Blindeforbundets reklamefilm, laget av Try reklame, ble sølvfisk for november, og til slutt ble filmen kåret som årets beste reklamefilm, selveste gullfisken.

I den TV-sendte kåringen Filmen viser den lille valpen Sesar som blir hundset med av nabohunden til å sitte utenfor hundehuset, mens regnet siler ned og nabohunden ligger tørt og varmt. I bakgrunnen synger Vera Lynn "We'll meet again". Avslutningen er Sesar som voksen førerhund der han følger sin eier inn på et kjøpesenter, og nabohunden må sitte igjen i regnet utenfor.

Å vinne var kjempemorsomt, sier Blindeforbundets leder Åge Nigardsøy, som sammen med førerhunden Freia mottok prisen under TV2s utdeling.

At filmen vant i kamp mot store kommersielle foretak, viser at Blindeforbundet har et godt budskap som Try har klart å få frem på en fremragende måte, fortsetter han.

Norges Blindeforbund vil i 2007 trene opp 30 nye førerhunder. De fleste hundene er av rasen labrador, men også stor puddel, schæfer og hvit gjeterhund brukes. Å utdanne en valp til førerhund tar rundt to til to og et halvt år. Det første halvannet året bor hunden hos en vertsfamilie, før den blir trent opp til å være ledsager for en blind eller sterkt svaksynt person.

Å ha førerhund betyr at jeg kan bevege meg trygt i gjennom gater og veikryss. I tillegg er Freia en god venn, sier Åge Nigardsøy.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.