RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Med ny Laguna sier Renault at de skal bli blant de tre beste på kvalitet og kundetilfredshet.
Med ny Laguna sier Renault at de skal bli blant de tre beste på kvalitet og kundetilfredshet. Foto: Thomas Von Salomon

Renault vil rydde opp

Kundene vil merke endringen. Alt blir som før, bare mye bedre. Det lover Renaults Norden-sjef Alain Margaritopol. Men foreløpig er det meste kaos.

FRANKFURT: Den franske bilprodusenten Renault var ikke tilfreds med posisjonen i Norge, sa opp Volvo som importør og satser på egenhånd fra årsskiftet.

Etter å ha kapret mellom tre og fire prosent av nybilkjøperne de siste årene, er Renaults andel av personbilsalget nå sunket til i underkant av én prosent. Samtidig faller merket som en stein på NAFs Autoindex, som måler eiernes tilfredshet med bilen sin.

Har feilet

Jeg vet at vi har feilet, og vi feiler nå, sier Alain Margaritopol, før han senker stemmen og fortsetter:
Jeg kan ikke si at Volvo som importør historisk har gjort en dårlig jobb, men på et eller annet tidspunkt begynte det å gå galt. Så jeg vet at Renault ikke lenger står på folks handleliste i Norge. Franskmannen med ansvar for å bygge en ny Renault-organisasjon i Norge, samt betjene de rundt 50.000 som eier Renault i dag, vedgår at prosessen har tatt lenger tid enn først planlagt.

Kaos?

Andre hevder at kaoset råder: Daglig leder er ikke på plass. Renault har forhandlet med dagens forhandlere gjennom deres forhandlerforening siden tidlig i vår, men foreløpig er ikke en eneste kontrakt signert. Viseadministrerende direktør Marius Hayler i Volvo Personbiler Norge AS hevdet nylig i BilNytt.no at Volvo-forhandlere som også selger Ford har mer enn nok utfordringer og ikke trenger flere merker. Alain Margaritopol er oppbrakt over uttalelsen, men tar ellers situasjonen med knusende ro.

Vår plan er å mot slutten av året ha en norsk organisasjon på plass. Vi er snart i mål med forhandleravtalene, og alle nåværende forhandlere blir med.
Blir det noen linker til datterselskapet Nissan?
Nei, Nissan er Nissan og Renault er Renault. Mye av teknikken er lik og vi arbeider sammen for å holde kostnadene så lave som mulig. Men på forhandler- og gatenivå er vi konkurrenter.
Ser du på Norge som et vanskelig land å selge biler i?
Nei, men man må forstå markedet og handle deretter. Gjør man de rette tingene vil man lykkes. Jeg tror forhandlerne er svært motivert for å selge Renault, og skulle det vise seg å være feil, så får vi ta det derfra. Vi vil at forhandlerne skal tjene penger på Renault. Klarer de ikke det, har de heller ikke nok fokus på merket og kundene, presiserer Nordendirektøren.

Jobber med prisene

Renault beskyldes for å ta seg godt betalt for deler og service i Norge, men den endelige prisprofilen ønsker ikke Margaritopol å snakke om foreløpig.
Vi er ikke et premium brand og kan derfor ikke ta premium priser. Vi kan ikke gjøre noe med det som ligger bak, men vi kan gjøre noe med det som ligger forut. Om produktet er godt nok, så trenger vi ikke å gi det bort. Vi må ha riktige priser, og de er vi ikke klare med ennå. Men vi skal bli best på garanti i Laguna-klassen, sier Alain Margaritopol. Når fabrikken lanserer ny Laguna både som sedan og stasjonsvogn midt i januar, garanteres bilen i tre år og 150.000 kilometer.
Vårt mål er å bli blant de tre beste på kvalitet og kundetilfredshet, avslutter Alain Margaritopol.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere