*Nettavisen* Nyheter.

Ring 3 kan få bussbane

 

Har du lyst til å kjøre svevebuss på Ring 3? Velkommen til framtidas kollektiv-Oslo!

Klikk på bildet for å forstørre.

Slik vil superbussen på egen trasé over Ring 3 se ut, hvis den blir bygd en gang i fremtiden. ILLUSTRASJON: RUTER

OSLO: Kollektivselskapet Ruter la fram sine storslåtte framtidsplaner på en pressekonferanse forrige tirsdag. I strategidokumentet K2010 tegner de framtidsvisjonen for Oslos kollektivtilbud de neste 50 år.

– Vi ser at satsning på kollektivtrafikk er den mest effektive løsningen for å unngå kø, kaos og miljømessige belastninger lokalt og globalt, sier administrerende direktør Bernt Reitan Jenssen i Ruter.

Svevebuss

I 2060 kan Oslo og Akershus ha to millioner innbyggere. Det finnes ikke veikapasitet til at alle disse skal kjøre bil til jobben. Mer må over på kollektiv.

Ruter vil sluse trafikkveksten over på kollektiv. Blant de spenstige forslagene i strategi- og visjonsdokumentet er svevebuss i egen bane over Ring 3. Denne skal bygges på søyler midt på Ring 3. Bussene skal ta seg kjapt fram og flyte uhindret framfor å stampe i kø på ringveien. Ny og moderne metroløsning med ekspressmetro fra de ytre forstedene, og bybane med fjordtrikk. Trikken kan gå som en moderne bybane på Ring 2. Ruter vil ta et tigersprang fra dagens kollektivandel på 28 til 47 prosent i 2030.

– Lykkes vi med å oppnå en høyere markedsandel for kollektivtrafikken i regionen, vil det også få betydning i nasjonal sammenheng. Ruter kan spare samfunnet for utslipp av en million tonn co2 årlig, sier Reitan Jenssen i Ruter.

Ta grep nå

Ruter mener kommunen må ta sterke grep på arealsiden for å løse framtidas trafikkutfordringer. Om ikke Oslo bygger ut massivt med kollektivtilbud, vil byen kveles av køkaos og store miljøproblemer, ifølge selskapet.

– Det er avgjørende med helt nye, og framtidsretta grep innenfor areal- og utbyggingspolitikken allerede nå. Om Ruter ikke møter den forventede befolkningsveksten med et tilbud til våre kunder som er så attraktivt at det tar unna denne trafikkveksten, vil det påføre næringsliv, enkeltpersoner og miljøet store belastninger. Tida er inne for å ta langsiktige og kloke grep for å gi Oslo og Akershus et framtidsretta tilbud, sier Jenssen.


Nøkkelen til kollektivsuksess er å vinne bilistene. Ruter har alt klart dette med siste års sterke vekst i kollektivbruken. Et enda bedre tilbud vil føre til at folk lar bilen stå.

– Vi må vinne bilistene ved å gjøre det enda mer attraktivt å reise kollektivt. Dette handler om punktlighet, komfort, hyppige avganger og ny teknologi med enda bedre informasjon til de reisende, sier Bernt Reitan Jenssen offensivt.

Her er noen tiltak som Ruter vil ha på plass. Boligbygging rundt knutepunkter, høyhus. Effektivisernig av kollektivtrafikken. T-banen blir moderne med metrostandard. Bygging av Lørensvingen, som binder Ringen og Grorud-banen sammen. Ekspressmetro. Utvidet trikketilbud.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag