RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Rømmer fra skolene i Groruddalen


Haugerud skole har i følge tall fra Utdanningsetaten 83 prosent fremmedspråklige elever.
Haugerud skole har i følge tall fra Utdanningsetaten 83 prosent fremmedspråklige elever. Foto: Foto: Arkiv
Grunnskolene i Groruddalen har en overvekt av fremmedspråklige elever. Det fører til ønsker om skolebytter, både blant minoritets- og norskspråklige.

OSLO: Med Gran og Rommen i toppen med henholdsvis 96 og 94 prosent fremmedspråklige elever, er Groruddalen sterkt representert i Oslo.

I bydel Alna ligger gjennomsnittet for fremmedspråklige elever i grunnskolen på nesten 70 prosent, og topper med det statistikken i dalen.

Bydel Stovner ligger ikke langt bak, men Stasjonsfjellet og Høybråten trekker ned snittet betraktelig med sine 20 og 21 prosent.

LES OGSÅ: Innfører karakterer i 7. klasse

Ønsker bytte

Den høye representasjonen av elever med annet morsmål enn norsk er en av årsakene til at flere har søkt om skolebytte for sine fremtidige førsteklassinger. Og dette gjelder både norskspråklige og minoritetsspråklige.

Rektor ved Rommen skole, Trond Karlsen, sa til Aftenposten at det er vanskelig å gjøre noe med situasjonen slik den har utviklet seg.

– Hvis man skulle gjort noe med situasjonen, måtte det skjedd for 50 år siden. I dag er det for sent. Vårt mandat er å gjøre våre elever til de flinkeste. Vi tenker at hvis vi gjør dem flinke, sørger for at de får gode jobber og unngår Nav, så blir de integrert i samfunnet, sier han.

LES OGSÅ: – Bruk tid på skolevalget

Utfordring

Ivar Morken bor på Furuset, og er forsker ved Universitetet i Oslo. Han mener en løsning kan være at skolene må tørre å snakke om utfordringene i lokalmiljøene.

– Det er som regel ikke fremmedfrykt som er årsaken til at foreldrene søker skolebytte. Årsaken er heller at skolene og lokalmiljøene ikke tilfredstiller foreldrenes forventninger til fritidsaktiviteter, vennerelasjoner og norskspråklige miljøer, sier han til Aftenposten.

Han mener også at det ofte er forhold utenfor skolens kontroll som er roten til problemet.

– Byttene henger ofte sammen med boforhold og byens boligpolitikk. Skolene blir samfunnets søppelkasse, og får utfordringer de vanskelig kan løse selv, sier han.

Ivar Morken påpeker at det også er mange minoriteter som søker seg til mer norskspråklige skoler av de samme grunnene.

– Det mest skremmende er likevel at man forsøker å legge et lokk over debatten. Skolene må slutte med «omdømmebygging», fordi det fungerer ikke lokalt, slik det kanskje gjør overfor de store riksmediene, sier han.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere