RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Leder av Oslo kajakklubb, Sveinung Oftedal, kjemper for roere og padlere i Bestumkilen. I bakgrunnen på Bygdøysiden ligger den uferdige ro- og padlebanen.
Leder av Oslo kajakklubb, Sveinung Oftedal, kjemper for roere og padlere i Bestumkilen. I bakgrunnen på Bygdøysiden ligger den uferdige ro- og padlebanen. Foto: Foto: Vidar Bakken

Roere og padlere roper varsko

Ingenting skjer med den regulerte ro- og padlebanen i Bestumkilen. Samtidig risikerer Oslo kajakklubb å miste verdifullt areal.

BESTUMKILEN: Fjorden er islagt, men leder av Oslo kajakklubb, Sveinung Oftedal, forsikrer om at så snart det er en liten «råk» i isen er det padlere på vannet. I treningsrommet er det full aktivitet denne morgenen.

– Vi har 2000 medlemmer og mange på venteliste. Vi har ikke kapasitet til å ta inn alle som ønsker å bli medlem, selv om vi gjerne vil. Nå har det oppstått flere ting som gir oss nye store utfordringer, sier Oftedal.

Stengt ute fra sjøen

Bystyret har gjort et vedtak om kyststi langs Bestumkilen, hvor det er vedtatt å legge denne over bryggene til Oslo kajakklubb og Oslo roklubb.

– Det er ikke forenlig med vår virksomhet. Det betyr at vi i praksis blir stengt ute fra sjøen. I dag er det stor trafikk mellom båthus (760 kajakker – journ.anm.) og brygge. Flere kajakker ligger på bryggen både på vanlige dager og konkurransedager. Det er også snakk om store verdier for blant annet konkurransepadlerne, som har kajakker til en verdi av 40.000 kroner som tåler dårlig støt. Det går ikke med gjennomgående trafikk over våre brygger. Det kunne vi ha sagt, hvis noen hadde tenkt på å ta med oss i høringsprosessen, sier Oftedal.

Han er forundret over at det i det samme vedtaket er kyststien ført bak klubbhuset til Oslo motorbåtforening innerst i Bestumkilen.

– Det er faktisk mindre konfliktfylt å legge den foran motorbåtforeningens klubbhus enn her, sier Oftedal.

SE TEMA OM BESTUMKILEN

Ingen parkeringsmuligheter

I tillegg til kyststi foreslår Statens vegvesen utvidelse av gang- og sykkelsti på baksiden av området til kajakklubben.

– Det viser seg at her har ikke vegvesen og kommunens etater snakket sammen. Her planlegges det gangvei på den ene siden og kyststi på den andre siden av kajakklubben. Men det verste er at i planene blir Oslo kajakklubb fratatt alle parkeringsmuligheter. Selv om de fleste av våre medlemmer kommer syklende eller gående er det eldre og funsksjonshemmede som trenger parkering. Flere av de minste blir også kjørt hit. Her kjøres det også kajakker ut og inn daglig. Dette bryr ikke vegvesenet seg om og tar ikke hensyn til våre kommentarer. Det er naturligvis fullt mulig å legge kyststi til gangveien og samtidig opprettholde parkeringen her hvor faktisk traseen er på det bredeste, sier Oftedal.

Følger ikke opp prioritering

I 2010 vedtok bystyret regulering av ro- og padlebane i Bestumkilen. Siden har det skjedd lite.

– Nå trenger vi hjelp og midler til prosjektering av banen. På spørsmål om dette sa byråd for byutvikling, Bård Folke Fredriksen (H), før valget at de fulgte Oslo idrettskrets (OIK) prioritering. Så langt har ikke dette vært tilfelle. OIK har padle- og robanen som absolutt førsteprioritet på sin liste over nye idrettsanlegg, uten at dette blir reflektert i budsjettet. Vi har vært i møte med Miljø- og samferdselsbyråd, Ola Elvestuen (V). Nå håper vi at han vil følge opp prosjektet. Venstre var en viktig støttespiller den gangen reguleringsplanen ble vedtatt, sier Oftedal, som viser til at dette er en god investering.

Representerer den blågrønne byen

– Dette er det billigste og enkleste idrettsanlegget kommunen kan være med å ferdigstille, med tilbud til alt fra konkurransepadlere på internasjonalt nivå til mosjonister i alle aldre, sier Oftedal.

Med bevisst nyrekruttering og oppfølging av talenter de siste årene har Oslo kajakklubb blitt landets beste.

– Med en fullverdig bane vil denne få store ringvirkninger for alle ro- og padleklubbene i området. Det gror godt etter Knut Holmann. Vi har flere padlere som sikter mot medaljer i det kommende OL. Vi kan ikke sitte rolig å se på at vi blir stengt ute fra sjøen. Tross alt er roere og padlere de myke trafikantene og som representerer «den blågrønne byen» som politikerne liker å snakke om. I motsetning til båtfolket tar ro- og padleklubbene liten plass, mens vi samtidig har et tilbud til veldig mange. Det må politikerne f øynene opp for, sier Oftedal.

Nei til marina

Han er også bekymret for planene om en kjempemessig marina med plass til 1400 båter.

– Den vil komme midt i vår turløype og vil øke konflikten mellom motorisert ferdsel og oss myke trafikanter. Det vil ytterligere redusere vårt aktivitetsområde. Båtfolket har mye støtte innflytelse enn oss gjennom det kommunale oppnevnte småbåtutvalget, som alltid blir dratt inn som høringsinstans når det gjelder utvikling av Bestumkilen. Vi har ikke noe tilsvarende organ som kan representere våre interesser. Vi håper planene om den nye marinaen blir lagt på hyllen. Båter har allerede lagt beslag på det meste av Bestumkilen, sier Oftedal.

Les hva Akersposten har skrevet om Bestumkilen

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere