*Nettavisen* Nyheter.

Rolig morgenaksjon

Odd Einar Dørum har i en årrekke engasjert seg i trafikkspørsmål på Mosseveien. Mandag stilte Venstre-politikeren som obervatør til aksjonen.

Helt fra begynnelsen av -70-tallet har det vært arbeidet for å få Mosseveien i tunnel. Mandag var det ny aksjon ved krysset med Ljabruveien. Rolig og vellykket, konkluderer Erik Bakken i Foreningen for Miljøtunnel Mosseveien.

Klikk på bildet for å forstørre.

Det var mange syklsiter som samlet seg til aksjon på Mosseveien mandag morgen. I tre puljer syklet de 35 innover mot sentrum.

Klikk på bildet for å forstørre.

Mosseveiaksjonistene markerte seg ved å dele ut løpesedler til bilistene og dempe trafikken ved å gå frem og tilbake i fotgjengerfeltet. Men det ble ikke særlig forsinkelser.

NORDSTRAND: Denne gangen var det to innfallsvinkler på aksjonen. For det første var det hovedbudskapet - vi vil ha Mosseveien i tunnel. For det andre var det å vise hvor vanskelig og ikke minst utrygt det er å være syklist og dele veien med de mange bilene.

35 syklende samlet seg ved krysset, og i tre puljer dro de innover mot sentrum i morgentrafikken. Samtidig var omkring 30 aksjonister i sving med plakater i fotgjengerfeltet og med løpesedler både på Mosseveien og i Ljabruveien.

Mary Nygård som sto på Mosseveien kunne fortelle at de aller fleste bilistene var positive til at man aksjonerte for bedre veiforhold og miljøet.

Gammel sak

Dette problemet kunne vært løst for mer enn 30 år siden, kommenterte en av de andre aksjonistene. Ingeniør Birger Øverland laget jo ferdige planer og tegninger for hvordan Mosseveien kunne legges i tunnel. Om han hadde blitt forstått og det hadde blitt bevilget penger den gang, ville vi hatt gode tilstander her nå, og løsningen ville blitt mye rimeligere enn det vil bli nå.

Senere i høst skal Oslopakke 3 og Nasjonal Transportplan igjen trekkes frem.

Det er kjempeflott at vi har engasjerte mennesker som kjemper for sin sak på denne måten, sa Odd Einar Dørum som var eneste politiker ute på stedet for å observere. Jeg har vært engasjert i denne saken i årevis, og selv om jeg nå skal gi meg på Stortinget, vil jeg ikke slippe den. Til det har jeg altfor mange følelser for å få en løsning.

Dørum understreker at det med en tunnelløsning ikke er snakk om å øke kapasiteten, men å gjøre miljøforbedringer.

Det er jo tross alt mange som bor langs veien, det er mange flere som kunne bruke området på nedsiden mot fjorden om tilgjengeligheten ble bedre, og vi må selvfølgelig ta med det som vi ser her i dag - nemlig at syklister bruker veien med fare fro eget liv og helse, sier Odd Einar Dørum.

Morgentrafikken

Vanligvis er trafikken temmelig tett på Mosseveien om morgenen. Men mandag gled det ikke så verst selv om aksjonistene jevnlig gikk frem og tilbake i gangfeltet.

Mange av bilistene hadde nok fått med seg forhåndsvarselet, for det var vesentlig større trafikk enn vanlig både på Europaveien og ikke minst gjennom Prinsdal og over Hauketo. I Prinsdal var det på det verste stående kø helt tilbake til bygrensen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.