Rollespill i særklasse

Utvikler ArenaNet har skapt en imponerende verden.

Utvikler ArenaNet har skapt en imponerende verden. Foto: Alle foto: Produsenten

Følelsen av samhørighet står sterkt i Guild Wars 2.

Klikk på bildet for å forstørre.

At man automatisk justeres ned i nivå basert på området du ferdes i, er en genistrek.

Klikk på bildet for å forstørre.

Utvikleren har greid å skape en følelse av fellesskap i sjangeren.

Det er neppe noen tvil om at jeg liker Guild Wars 2. Det er det beste massive online rollespillet på markedet per i dag, og kanskje det beste som er laget. Utvikler ArenaNet har skapt en imponerende verden, med mange små, finurlige løsninger og detaljer at det er rart ingen andre har gjort det slik før.

Les også: De bestes rollespillene akkurat nå

Les også: Anmeldelse av The Secret World

Les også: Anmeldelse av Legend of Grimrock (pc)

Justeres automatisk

Det at man automatisk justeres ned i nivå basert på området du ferdes i, er en genistrek. Det gir alle som har kommet til øverste nivå (80) masse innhold, som fortsatt gir utfordringer i fleng. Selv om kompisene dine er kommet lengre enn deg, kan dere spille sammen, uten at det har noen praktisk betydning for noen av dere.

Noe som diskuteres mye i spill av denne sjangeren, er hva som skjer når du endelig når øverste nivå. I Guild Wars 2 har de effektivt fjernet mye av dette ved å justere nivået etter hvor du er.

Du har selvfølgelig områder, og deler av historien, som kun er tilgjengelig på øverste nivå. Det er derimot ingen store, typiske raid, per dags dato.

Episke kamper

Dette betyr ikke at du ikke har noe å gjøre når du kommer så langt. Designfilosofien til utvikleren har vært å gi spillere denne type innhold hele veien. De store sjefene, og de episke kampene er ikke forbeholdt de som er nivå 80. I stedet får du oppleve det gjennom hele reisen.

Jo høyere nivå områdene du ferdes i er, desto tøffere blir derimot innholdet. De siste sonene du begir deg inn i er i mange tilfeller bare en rekke dynamiske hendelser som ender med en massiv kamp mot en enorm fiende. Selv om det ikke er en organisert gruppe som gjør dette, er dette utfordrende på lik linje med andre spill i denne sjangeren.

Videre har du en veldig engasjerende og variert spiller-mot-spiller-del der du kan spille små, strukturerte kamper eller massive slag i verden-mot-verden. Det er mange timer med intens moro i begge disse.

Et sosialt spill

Det aller beste med spillet er uansett at det er sosialt. Det er ikke lenger en frykt for at andre spillere skal stjele dine fiender eller noder. Her er alt felles, sosialt og samarbeid står i fokus.

Utvikleren har greid å skape en følelse av fellesskap i sjangeren, og fortjener all mulig skryt for dette.

Guild Wars 2 er det beste online rollespillet jeg har spilt, og en sterk kandidat når priser skal deles ut for årets beste spill.

Les hele anmeldelsen på Gamer.no

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.