RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Rommen er Oslos skryteskole


Fra høyre, Ola Elvestuen, leder ved byutviklingskomiteen, Solveig Sigstad fra Utdanningsetaten, og i livlig prat; ordføreren i Rotterdam, Ahmed Aboutaleb.
Fra høyre, Ola Elvestuen, leder ved byutviklingskomiteen, Solveig Sigstad fra Utdanningsetaten, og i livlig prat; ordføreren i Rotterdam, Ahmed Aboutaleb. Foto: FOTO: Erlend Aass
– Frihet til utdanning kan sidestilles med rettigheter som ytringsfrihet, sa Rotterdams ordfører Ahmed Aboutaleb, på besøk på Oslos kanskje fineste skole.

ROMMEN: Den marokanskfødte ordføreren var i Oslo forrige uke, i forbindelse med hugging av den norske Tonsen-grana, som skal lyse opp torget i Rotterdam i adeventstiden.

Torsdag 25. november besøkte Aboutaleb Rommen skole.

Multikulturelt

Ordfører Ahmed Aboutaleb er født og oppvokst i Marokko og ble i januar 2009 Nederlands første ordfører med innvandrerbakgrunn.

Ordfører Aboutaleb har fokusert på det multikulturelle samfunn store deler av sitt politiske liv.

Besøket ble innledet med lunsj på skolens lærerværelse.

Ola Elvestuen, leder ved byutviklingskomiteen, og Solveig Sigstad fra Utdanningsetaten, samt representanter fra den nederlandske ambassade i Norge deltok i samtalen rundt flere tema relatert til utdanningssystemer, både i Norge og Nederland.

– Lærere er nøkkelen

Deretter fikk ordfører Aboutaleb med følge en omvisning på skolen.

– Frihet til utdanning kan sidestilles med rettigheter som ytringsfrihet, sa Aboutaleb – Jeg mener dyktige lærere, motiverte elever og engasjerte foreldre er nøkkelen til suksess på lang sikt.

95 prosent fremmedspråklige

Rommen skole har 730 elever fra 44 land i klassetrinn 1. til 10. klasse.

95 prosent av elevene har fremmedspråklig bakgrunn. Den er en foregangsskole på flere områder og jobber bl.a. med en internett/mobilplattform for å lettere kunne kommunisere med foresatte.

– For å få til en god skole hvor resultater, læringstrykk og det å mestre er i sentrum, så er skolen nødt til å samarbeide med både foresatte og eleven selv. Vår pedagogiske praksis legger derfor til grunn et triangelprinsipp om at skolen er avhengig av foresattes og elevenes deltakelse, medbestemmelse, kunnskap og ferdigheter for å få til god læring, uttalte avdelingsleder Hans Sigurd Gundersen ved Rommen skole.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere