RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Rullestol - ingen hindring!


Bystyrepolitiker Guro Fjellanger fra Venstre er mye på farta i byen, takket være sin nye sykkelfront. – Jeg har fått mer mosjon på halvannen måned enn på de to siste år, sier hun.
Bystyrepolitiker Guro Fjellanger fra Venstre er mye på farta i byen, takket være sin nye sykkelfront. – Jeg har fått mer mosjon på halvannen måned enn på de to siste år, sier hun.
Guro Fjellanger bruker rullestol. Det er ingen hindring, for takket være "sykkelfronten" kan hun sykle rundt i byen.

GRÜNERLØKKA: Som rullestolbruker er det ikke akkurat høyaktuelt å ta seg frem på sykkel. Men en spesialimportert "sykkelfront" fra Tyskland gjør det mulig. Guro Fjellanger er en av svært få som har anskaffet seg en slik doning.

– Dette er et hjelpemiddel som få vet om. Flere kunne hatt glede av sykkelfront, sier Venstre-politikeren til Østkantavisa.

"Rullestolsykkel"

Guro Fjellanger vekker antakelig endel oppsikt der hun tar seg frem gjennom Østkantens gater. Hver uke sykler hun frem og tilbake til rådhuset, hvor hun sitter i samferdsels- og miljøkomiteen. Sykling blir det også til jobben som styreleder i Stiftelsen Miljømerking.

– Jeg sykler mye i byen, 4-5 ganger i uka. For meg er sykling blitt en positiv opplevelse. Folk er veldig nysgjerrig på hva dette er for noe, forteller hun.

Den originale farkosten er et sjeldent syn. Få aner at noe slikt eksisterer. Bystyrepolitikeren fra Venstre får mange reaksjoner på sin ferd.

– Hva er egentlig en sykkelfront?

– Det er halvparten av en sykkel som jeg kan montere foran på rullestolen. Jeg vipper opp de små forhjulene, og det tar ett minutt å sette den på, forklarer hun.

Bruker armene

Fjellanger bruker armene til å sykle. En liten elektrisk motor sørger for drahjelp.

– Den gir like mye som jeg gir. Hvis ikke jeg gjør noe, gjør ikke den noe heller. Den gjør ikke jobben for deg, sier hun lattermildt.

– Dette er jo et bra folkehelsetiltak. Jeg har fått mer mosjon de siste to månedene enn jeg har gjort på to år, sier hun.

Å sykle på denne måten byr likevel på visse utfordringer.

– Det hender jeg setter meg fast i vanskelige kryss eller ved fortauskanter. Da er folk veldig hjelpsom, forteller hun.

Mye på farta

Som nyfrelst syklist får hun også praktisk erfaring rundt det å ta seg frem.

– Jeg har alltid vært prinsipelt positiv til sykling, men nå får jeg også praktisk erfaring. Det er en veldig nyttig erfaring. Nå ser jeg hvor det er problemer, mens jeg tidligere bare leste om det. Det er erfaring som jeg tar med meg videre i mitt politiske arbeid.

– Oslo er altfor dårlig på sykkelveier. Vi trenger sammenhengende traseer fra øst til vest og fra nord til sør, legger hun til.

Hun synes forøvrig NAV har et stivbeint regelverk for anskaffelse av slike hjelpemidler. Man må nemlig være under 26 år, og kunne begrunne et reisebehov til og fra jobb.

– Man burde endra regelverket, slik at du betalte en egenandel på linje med å kjøpe seg sykkel. Nå er den såpass dyr at folk ikke kjøper den selv, sier Fjellanger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere