RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Rutebuss, eller bare kluss?

I løpet av 2010 vil det skje store endringer i kollektivtrafikken. Sporveien legger om rutene sine. Må du også gjøre det?

Groruddalen: Nå kan jeg spørre meg selv. Hvor blir det av bussen ? Jeg leser på en rutetabell at bussen kommer om et par minutter, men kommer det noen buss? Nei! Det står på en tidstabell at bussen skal komme, men alikevel tar det gjerne 10 minutter ekstra før vi ser snurten av den. Særlig for oss reisende i Groruddalen på linje 31 og 32, er dette en dageligdags opplevelse.
Sporveien har nå bestemt seg for å fjerne 32-bussen som et tiltak for å forbedre trafikken gjennom Groruddalen. 31 bussen skal bli det man kaller "stambuss". Dette vil skje allerede 20 august 2006. Det vil si at bussen får raskere fremkommelighet, men bussen kuttes på Tonsenhagen og går bare til Fornebu. Til gjengjeld, får bussen 10 avganger i timen. Altså vil det gå en buss til byen hvert 6. minutt. Dette vil få følger for beboere på Lofthus. De mister direkte-tilbudet sitt direkte til Jernbanetorget og Storgata.

Beboere klager

Jeg tok meg en tur til Lofthus en mandag formiddalg i snøværet og snakket med folk på Lofthus. Jeg spurte om de visste om at 32 bussene skulle legges ned.
Bedrag, var den første kommentaren jeg fikk. De syntes det var leit, for den ruta har alltid vært på Lofthus. Jeg beroet dem med at innbyggerene på Lofthus ikke blir bussløse. 33 bussen vil overta ruta og gå via østre Torshov, før den ender opp på Nationaltheateret. Denne bussen vil også overta ruta til Grorud, før den ender opp på Ellingsrudåsen. Men de som skal til Jernbanetorget, må de enten gå til Årvoll, eller skifte buss før de kommer til Sinsen.

Sjefen taler

På sitt kontor på Tøyen snakker trafikksjef Tore Bogen i Sporveien om rutetilbudet fremover. Jeg forhørte meg tidlig om nedleggingen av 32 bussen. Tore sa at satsinga på bare 31 bussen ville lage et mye mer stabilt rutenett. Nå som den blir stambuss, får den prioritering i lyskryss sånn at ruta går raskere.
Sporveien skal også innføre et system sånn at bussjåførene kan se hvor langt ifra de er bussen foran og bak. Da kan de avpasse kjøringa sin ut i fra hvor de ligger i terrenget. Tore Bogen har stor tro på stambussordninga, men konstanterer at en stambuss har ikke så mye å gjøre dypt inne i Groruddalen. Dette skal være en effektiv buss med hyppige avganger. Ekspressbussen 31E blir også opprettholdt.
Bussen består så lenge det er behov for det, sier Tore Bogen.
Resisende til Grorud vil få et bedre T-bane tilbud. T-banen øker avgangsfrekvensen sin til 7,5 minutter mellom hver avgang. Linje 5 vil også få nytt kjøremønseter. Vestli Østerås.

Fremtiden bringer

Altså kan man si at det vil skje store forandringer i Sporveien. Tore har vireklig tro på en ny bussrute som skal gå Helsfyr Grorud. Bussen vil passere store nerver som Smart Club og Alna senteret og IKEA.
Det vil også bli opprettet kollektivfelt under utviklingen av denne bussruta. Sporveien ønsker raskere fremkomlighet, og bedre ruter. Flere stambusser vil traffikere sentrum, og matebusser vil bli opprettet der de gamle bussene ikke traffikerer lenger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere