Rutebuss, eller bare kluss?

Under ovennevnte tittel leste jeg i Lokalavisen Groruddalen av 1. juni om planene for 31-, 32- og 33-bussene. Trafikksjef Tore Bogen i Oslo Sporveier A/S vil ha 10 31-busser i timen med endeholdeplass på Tonsenhagen. 32-bussen om Lofthus skal fjernes.
Arbeidet med dette har tydeligvis pågått en tid. Journalisteleven fra Bjerke vgs. skriver at han var på Lofthus i snøværet og fortalte folk om dette. Tore Bogen kan ikke ha vært i Brugata for å ta buss i retning Grorud. Jeg bor selv på Tonsenhagen og er pensjonist. Jeg er således ikke bruker av bussen i rushtiden, men av og til er jeg nede i sentrum. Hvis jeg skal ta bussen fra Brugata, venter jeg alltid på 32-bussen. Da vet jeg at jeg får sitteplass. 31-bussen fylles raskt. Dette har jeg sett mange ganger, og de fleste av passasjerene skal videre forbi Tonsenhagen. Derfor mener jeg at det vil bli overkapasitet med 10 busser i timen til Tonsenhagen.
Så leser jeg at 33-bussen skal gå om Lofthus. Den vil få ny trasé via østre Torshov før den ender opp ved Nationalteatret, altså ikke lenger til Filipstad og Kielfergen. Denne bussen vil også overta ruten til Grorud. De som bor på Lofthus, og som skal til sentrum, må da bytte buss på Årvoll eller før Sinsen. Når 33-bussen skal kjøre Trondheimsveien, mister de som bor på Nordtvet sin buss. Og hva med de som står i Brugata og som skal til Grorud? Kanskje kan de bruke 301-bussen? Den stopper ikke før Brobekkveien, men man kan bruke denne bussen og betale vanlig takst innenfor bygrensen. Skal 33-bussen gå oftere enn nå bare hver halvtime?
Tore Bogen forteller at reisende til Grorud vil få et bedre T-banetilbud. Det er fint, men det er mange som bor langt fra en T-banestasjon og som derfor velger buss.
Alle som bor på strekningen opp til Tonsenhagen vil nok være glade for å få buss hvert 6. minutt, men jeg er redd det kan bli kaos selv om det ifølge Bogen er laget et varslingssystem til bussene. Dette vil imidlertid få problemer vinterstid. I vinter var det noen kraftige snøværsdager. Jeg så flere busser stå fast i Rødbergveien mellom Selvbyggerveien og Ragna Nielsens vei. Folk fra trafikketaten dirigerte trafikken, og nedadgående trafikk måtte kjøre inn på umåkt fortau for å komme forbi. I en lang periode kom heller ikke 32-bussen rundt Lofthus.
Dette er skolevei. Vi har Tonsehagen skole ved siden av bussholdeplassen. Det er også tre barnehager i området hvor folk skal bringe barna sine.
For mange år siden, før veien mellom Linderudsletta og Tonsenhagen ble lagt, gikk bussen fra Grorud rett ned Trondheimsveien. Det var nok en skuffelse for dem den dagen de måtte kjøre om Tonsenhagen og Årvoll. Hva med å åpne en ny rute rett ned?
I Lokalavisen Groruddalen var det 9. februar i år et intervju med trafikkdirektør Torild Skogsholm. Hun kunne tenke seg trikk til Tonsen og Bjerke. Hun vil bli kvitt alle bilene. Hun er optimist.
I forbindelse med valgkamp sist høst, sto bystyrerepresentantene Andreas Byhring (SV) og Rune Gerhardsen (Ap) fram med ønske om trikk til Tonsenhagen. Det er bare det at folk som bor her ikke vil ha noen trikk.
Burde ikke snart disse forskjellige aktørene bygynne å snakke sammen?
Holdeplassen på Tonsenhagen har ikke all verdens plass. Som et eksempel kan nevnes at 38 minutter over hver hele time kommer det fire busser som har avgang 38, 39 og 40. Vi har noen ganger lurt på om dette er nødvendig. Men nå blir det vel forandring i og med nye ruter.
Disse endringene vil skje allerede fra 20. august i år. Da begynner skolene igjen. Dette må bli kjent. Mange skoleelever bruker 33-bussen, bl.a. til Sannergaten og Foss skole. På Carl Berners plass kommer det alltid på folk. Dette har jeg sett fordi jeg ofte tar denne bussen til Vår Frelsers gravlund hvor min mann er gravlagt.
Dette er noen av mine synspunkter. Flere jeg har snakket med er enig med meg. Nå er jeg spent på om det kommer noe fra noen som bor høyere opp langs Trondheimsveien og som vil bli berørt.
Aase Winger
Tonsenhagen

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.