Så lekker at du snur deg

Fire eksosrør sørger for fri fly av godlyd og effekt.

Fire eksosrør sørger for fri fly av godlyd og effekt. Foto: Alle foto: Øivind Skar

Denne blir neppe dagligdags i norsk biltrafikk.

Klikk på bildet for å forstørre.

Her i hvit mattlakk. AMG Edition 1 med 557 hk nærmest.

Klikk på bildet for å forstørre.

Umulig ikke å trives bak dette rattet om man har et snev av bilinteresse.

Klikk på bildet for å forstørre.

Når det er ekte tre i gulvet på en farkost, kalles det normalt dørk. På CLS kan dørk bestilles. Foto: Foto: Produsenten

Klikk på bildet for å forstørre.

Jo større og mer påkostet en bil er, dess dårligere plass til den tredje passasjeren bak. Foto: Foto: Produsenten

Klikk på bildet for å forstørre.

Fire knapper må til for å styre AMG-variantens chassisoppsett.

Klikk på bildet for å forstørre.

Alle motorer fra AMG er signert fyren som håndbygde motoren. Foto: Foto: Produsenten

Shooting Brake? Vi går hundre år bakover i tid i overklasse-Europa. Dyret er felt, det er tid for jaktpause, samtidig som byttet fraktes ut med hest og vogn. Jaktlaget fraktes videre i en rommelig vogn til mennesker og utstyr – en shooting-brake.

Hva moderne biler har med overklassens jakt å gjøre er ikke godt å vite, men Mercedes har altså valgt å hente en jaktbetegnelse til deres lekreste bil så langt.

Neste steg

For nordmenn kunne bilmessen i Paris knapt startet bedre enn med prøvekjøring av Mercedes siste påfunn.

Urtrauste Mercedes er i endring. Da CLS dukket opp som diger, firedørs kupe i første halvdel av forrige tiår, representerte den noe helt nytt rent designmessig. Så lekker var bilen at VW kopierte formen nærmest ned til minste detalj i Passat CC.

Nå tar Mercedes neste steg med Shooting Brake. En stasjonsvognlignende bil basert på CLS, så lekker at den burde henvises til førstesiden i motemagasiner. Og så upraktisk og dyr at det skal mot til for å kjøpe den.

Shooting Brake handler ikke et sekund om fornuft, bare følelser. Som å gå på byen med drømmedama.

Hva snakker vi om?

En stasjonsvogn som ikke ser slik ut. Som har kupeens rammeløse vinduer, men langt større bagasjerom en du først tror. Som bare mangler fem centimeter på å være fem meter lang, og som krever et trent øye i tett bytrafikk der bilen nesten opptar ti kvadratmeter areal.

Hvordan er den å kjøre?

Du setter deg ned i Shooting Brake og det preger utsikten. Å lukeparkere denne bilen uten ryggekamera burde høre med blant premierte øvelser, du ser nemlig ikke noe på skrå bakover.

Generelt er det ikke noe i veien med bilens kjøreytelser og egenskaper, men uansett hvor mye motorkraft som puttes under panseret, så forblir CLS Shooting Brake en cruiser. En bil du blir snill bak rattet i.

Hva er under panseret?

Om vi ser bort fra en firesylindret dieselmotor på 204 hk, som slett ikke kler en slik staselig doning (men som egentlig har mer enn nok krefter), handler dette i Norge om CLS 350 diesel med seks sylindere, firehjulsdrift, 265 hk og 650 Nm i dragkraft. Holder ikke dette har Mercedes et omfattende tilbud av motorvarianter med åtte sylindere. Effekten på disse motorene er nesten like avskrekkende som prisen.

Hva gjør den spesiell?

Utseendet, og ikke noe annet. Her gjelder form framfor funksjon. Men det holder i massevis

Hva er bilens svakheter?

Prisen. Shooting Brake burde vært avgiftsfri og på blå resept. Man blir sykt lykkelig av å kjøre den. Forresten: Skjermen for navigasjon burde vært mye større.

Hvem passer den for?

Shooting Brake-eiere eier ikke Rolex. De bærer IWC på armen, samme urmerke som sitter i midtkonsollen på toppmodellen. Dette er bilen for alle som er opptatt av eleganse og ikke har noe mer å bevise.

Hva koster den?

Shooting Brake prises 30.000 til 50.000 kroner over vanlig CLS. Pris fra 785.900 kroner (204 hk). CLS 350 med 265 hk dieselmotor og 4x4 koster hundrelappen under millionen. Legg på en million til og du blir eier av den rimeligste AMG-varianten (525 hk), selvfølgelig før du går i godtebutikken og krysser av for ekstrautstyr.

Konkurrenter?

Vi kommer ikke på noen.

Når i Norge?

Den er bare noen dager unna.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.