RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Så lokalene med nye øyne


Mona Kristin Jansen fra Rådet for funksjonshemmde lot Tove Stien og Arnfinn Aabø teste hvordan det var å se dårlig.
Mona Kristin Jansen fra Rådet for funksjonshemmde lot Tove Stien og Arnfinn Aabø teste hvordan det var å se dårlig.
Tirsdag åpnet det nye Nav-kontoret på Østensjø offisielt. Både ledelse og politikere fikk se lokalene med spesialbriller.

SKULLERUD: Det nye Nav-kontoret huser trygdekontor, Aetat og sosialkontoret, samt boligkontoret og tiltakssenteret.
Når man kommer inn døren, blir man møtt av de ansatte, som beveger seg ute på gulvet og spør folk om de trenger hjelp, forteller Sonja Skinnarland, som leder publikumsmottaket.

Utfordring

Fylkesdirektør Torild Lien Utvik, bydelsdirektør Tove Stien, BU-leder Arnfinn Aabø, Morten Mjelde fra kommunaldirektørens kontor og representanter fra Nav Oslo hadde møtt opp for å feire åpningen sammen med de ansatte.
− Vi er inspirert av Østensjøvannet, så møterommene våre har fått fuglenavn, sa Nav-leder Kjetil Ødegaard.
Han deler både kontor og ansvaret med June Fjeld og skal lede det nye kontoret med 70 ansatte fra kommune og stat.
− Vi har blitt et kontor med stor kompetanse på mange felt. Innenfor det trygdefaglige har vi ennå en utfordring, som vi jobber med, sa han.

Vokse sammen

Fylkesdirektøren hadde noen råd å komme med til de ansatte.
− Her skal dere skape sømløse og gode tilbud for befolkningen. Da er det viktig å ta med den gode kompetansen dere har, men samtidig åpne for ny kompetanse. Å lykkes med en slik sammenslåing kommer ikke gratis og det vil komme dager med mange frustrasjoner. Men jeg vet det er vilje og tæl her, så jeg tror at Østensjø kommer til å bli ett av de gode Nav-kontorene i Oslo.
− Veien hit har vært ganske lang. Vi har hatt både artige og utfordrende diskusjoner både innad i bydelen og med Nav stat underveis, men det er nå den virkelige jobben begynner for dere. Det er tre ulike kulturer som skal gå seg til og det tar tid å vokse sammen. Det vet jeg av erfaring etter at vi slo sammen tre bydeler til bydel Østensjø. Dere har tre ulike virksomheter med ulike oppgaver, så ting tar tid. Hovedpoenget er at brukerne er de samme, sa bydelsdirektør Tove Stien.

Malurt i begeret

BU-leder Arnfinn Aabø sa at sammenslåingen av de tre kontorene er en av de mest spennende tingene han har vært med på i sin tid i bydelsutvalget. Han kunne likevel ikke la være å helle lit malurt i begeret, og pekte på at det har vært store utfordringer ved andre Nav-kontor som er slått sammen.
− Kontorene er bygget opp av en blanding av statsansatte og kommuneansatte, med en splittet kultur og ulike lønnssystemer og arbeidstid. Forskjellene skaper misnøye hos overarbeidede ansatte. Mange ansatte har valgt å jobbe i forvaltningsenheter, så Nav-kontoret, hvor brukerne kommer, er tappet for kunnskap. Ansatte skal jobbe tverrfaglig med regelverk de tidligere ikke har jobbet med, noe som kan føre til feil informasjon til brukerne. Dere har med andre ord noen utfordringer. () Vi i bydelsutvalget er svært opptatt av at Nav-kontoret må bli et servicekontor som oppfattes å være det av brukerne, sa han og erklærte kontoret for offisielt åpnet.

Briller

Etter talene og gaveoverrekkelser tok Nav-lederne de fremmøtte med på en rundtur i de nye lokalene. Mona Kristin Jansen og Inger-Lise Kristiansen i Rådet for funksjonshemmede hadde møtte opp for å gratulere. De hadde også med seg spesielle briller, som både Nav-lederne og politikerne skulle bruke under omvisningen.
Nå kan dere selv se om det er ting her som skaper problemer for synshemmede, sa Jansen.
De fleste tok brillene raskt av seg.
Jeg blir jo helt huggærn av disse, sa BU-leder Arnfinn Aabø.
Jeg ser så dårlig med dem, sa Kjetil Ødegaard.
Generelt positivt
Jansen og Kristiansen var generelt positive til det nye kontoret, selv om de fant flere ting som måtte utbedres for at kontoret også skal være tilgjengelig for funksjonshemmde.
Her trengs det blant annet kontrastfarger på stolpene og fortauskanten utenfor må det gjøres noe med, men ledelsen er positivt innstilt til å gjøre noe med manglene. De ville gjerne ha sjekklisten vi har laget, og det er vi fornøyd med.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere