RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Sammen for arbeidsmiljøet

På Lofsrud skole er det elevdemokrati. Der får også skoleelevene være med å bestemme.

MORTENSRUD: I forrige uke var det elevkonferanse for andre året på rad. Et utvalg elever fra hvert trinn møttes for å diskutere hva som fungerer og ikke fungerer i skolehverdagen, i tillegg til å komme opp med tiltak for å gjøre den enda bedre.

Bedre lærersamarbeid

Elevene på niende trinn var alle enige om at lærerne må samarbeide bedre om elevenes arbeidsplaner.

Det er så ofte vi får en arbeidsplan i et fag og en annen i et annet fag med masse å gjøre samtidig. Da er det bedre at de samarbeider tettere så leksene blir bedre fordelt, mener Sara Ali i 9e. Hennes klassekamerater nikker bekreftende på hodet. Men elevene har ikke bare fokusert på problemene. De har også kommet opp med løsninger.

Vi ønsker for eksempel mer tavleundervisning om et tema før vi begynner å jobbe med det på arbeidsplanen, sier Sara Fjellvikås i 9a. Dessuten savner elevene mer tilpasset undervisning til ulike nivåer. Overraskende nok var det et flertall av elevene som ønsket flere små prøver fremfor mer lekser og færre, større prøver.

Vi vil jo ikke ha det, men vi bør jo ha det, sier Sara Ali.

Men vi vil jo ikke ha for mye av det heller da, skynder Usman Mushtaq seg å skyte inn. Alle er likevel enige i at lekser gir verdifull øvelse.

Nyttig utveksling

Lofsrudelevene synes det er fint at de får lov til å diskutere de ulike delene av skolehverdagen og drøfte hva som kan bli bedre med midttimen, lærersamarbeidet, databruken, tilpasset opplæring, studietimer og elevråd.

Det er gøy egentlig. Vi har snakket med åttende klasse for de har det veldig annerledes enn oss. Det var ganske interessant, smiler Sara Ali.

Det er fint å få dele erfaringer med tiendeklassingene. Det var veldig nyttig for å lære hvordan vi skal oppføre oss, sier Ørjan Hansen i 9c.

Må søke

Lofsrud skole arrangerer elevkonferansen som en del av sin elevdemokrati og elevbestemmelsessatsing.

Det skal og det blir bedre hvis de er med på å bestemme, sier lærer Bård Håberg.

Ved konferansens slutt leverer hver gruppe et referat som blir slått sammen til en rapport. Ledelsen og lærerne tar hensyn til rapportens innhold når de planlegger. Håberg tror absolutt konferansen er lærerik for elevene.

De lærer jo en arbeidsform de får bruk for senere, sier han.

For å delta på elevkonferansen må elevene søke og fortelle hvorfor de har lyst til å være med. Rundt ti elever per trinn blir valgt til å representere sine klasser.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere