RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Sammen mot reklamestøy

SV ønsker å få ryddet opp i forstyrrende elementer i Oslo. De vil ha frem fasader på bygninger og fjerne fargesprakende reklame rundt i byen.

MAJORSTUEN: Før påske arrangerte SV Frogner et åpent møte med temaet "Reklamestøy i det offentlige rom". Her skulle det informeres og diskuteres reklame og andre elementer som ødelegger sjarmen i byen. 15 personer hadde møtt opp på møtet som befant seg på restauranten "Harlekin", og alle var enige om at noe måtte gjøres med reklamestøy i byen.
Ønsket er å vise frem byens vakre sider og bygninger. For å gjøre dette er man nødt til å slutte å plassere bannere, flagg, plakater, lysreklamer og slike ting over store steder i byen, mener SV Frogner.
Foredrag som åpner øynene
Møtet startet med et foredrag holdt av Morten Krogstad, som representerer Oslo Vel. Han har lenge enagsjert seg i saken. På møtet fortalte han om byen og de forstyrrende elementene.
Det er nå en skilt- og reklameplan ute til høring. Det viktigste er at man holder opp med å forsøple byen med alle de fargesprakende elementene som forstyrrer det vakre visuelle som er bak, mener han.
Sammen med en lysbildefremvisning forklarte han hvor viktig det er å dempe ned reklamen. Her ble det også vist eksempler for å understreke poengene.
Bannere, ballonger og skilt i alle mulige farger henger over hele byen. Til og med på steder hvor de ikke har noe å gjøre, forklarte han. Med dette mener Krogstad at reklamen for ulike bedrifter finnes på steder bedriften ikke holder til.
Ofte har ikke reklamen noe med settingen på stedet å gjøre. Man kan se reklame for enkelte bedrifter kvartaler unna stedet bedriften er, forteller Krogstad.
I helhet forteller Krogstad at byens utseende burde bli tatt bedre vare på og vedlikeholdt. Gamle fasader og og steder skal ikke "forstyrres" med fargesprakende reklame.
Forsøpling
All reklamen er en visuell forsøpling, mente Anniken Thorsen, SV.
Hun forteller at det er ønskelig å fjerne all rullerende og lysende reklame, bannere og ting som bryter med fasader og settinger. Alternativet er å ha informerende skilt.
T-banestasjonen på Majorstuen er et godt eksempel. Her er det fullt av reklame for Burger King, enda stedet faktisk ikke befinner seg på stasjonen, men over gaten. Reklamen er tatt helt ut av settingen, forklarer Thorsen og legger smilende til at man kunne kalt stasjonen for Burger King stasjon.
Vi kan jo ikke fjerne alt. Den gamle reklamen, slik som Freja-reklamen på Karl Johan, er greie, men SV ønsker ikke at det skal være forstyrrende elementer som ødelegger det visuelle bildet av byen. Alt skal passe til der det er. Helheten i gaterommet skal bevares, mener Thorsen.
STANS!
Håkon Wium fra STANS!no er en av de engasjerte i reklamesaken. Han har blant annet kjempet for å fjerne Hafslund-tårnene rundt i byen.
Tårnene har enorme reklameplakater. Jeg har 300 underskrifter fra en kampanje om å fjerne disse tårnene, forteller Wium.
Wium kunne tenker seg å innføre skatter på reklame og bøtelegge ulovlig reklame.
Det må bli en strengere offentlig kontroll når det gjelder reklamen, mener han.
STANS!no mener, i likhet med SV, at skilt som informerer om bedrifter er greit.
Jeg mener at reklamen blir presset på folk. Dette er jo ikke noen god hensikt, mener Wium.


Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere