RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Sats på tog


Jernbaneverket har gjort det klart at utbyggingen av Østfoldbanen kommer til å ta intet mindre enn 30 år. Her er Stortingets transportkomité på et besøk på Holmlia stasjon. ARKIVFOTO
Jernbaneverket har gjort det klart at utbyggingen av Østfoldbanen kommer til å ta intet mindre enn 30 år. Her er Stortingets transportkomité på et besøk på Holmlia stasjon. ARKIVFOTO

LEDER, TORSDAG 27. AUGUST:

Samferdsel begynner å bli et hett tema i valgkampen. Det var på tide. Mangel på effektive transportløsninger påvirker all annen virksomhet i Oslo. Det er gjort store fremskritt på trikk og t-bane. Men veiene tar ikke unna biltrafikken.

Tirsdag denne uken raste tidligere NSB-sjef Osmund Ueland mot norske stortingspolitikere. Pendlerne har måttet vente alt for lenge på kortere reisetid på Østfoldbanen. han menerdet er komisk å planlegge lyntog før vi ser doble spor på strekningen Oslo-Halden. Hvis en ikke har penger til å bygge doble spor til Halden, så bør en holde kjeft med å snakke om lyntog som det i hvert fall ikke er penger til, sier Ueland til NRK Østfold.

Det er alltid interessant å høre folk som har sittet i bundet posisjon ytre seg fritt om noe de virkelig har greie på. Da Jernbaneverket mandag gjorde det klart at utbyggingen av Østfoldbanen kommer til å ta ytterligere 30 år så sprakk det for Ueland. Han mener regjering etter regjering har vist manglende vilje til å prioritere samferdsel. Det er kun i Norge det jobbes på denne måten – med planer som ikke blir til handling på mange ti-år, sier Ueland som minner om at da han for 12 år siden var sjef i NSB, og fikk kjøpe nye tog for 5-6 milliarder, så bestemte stortinget samtidig at det skulle bygges doble spor til Halden, Skien og Lillehammer. Siden da har nesten ingenting skjedd.

Med politisk vilje kunne det ha vært ferdig utbygd på ti år, sa Ueland. Hans kronargument er at banen til Gardemoen ble bygget på fire år. Ueland mener dobbeltsporene kan bygges på ti år hvis politikerne bestemmer seg. Vi tror han har rett.

Frp kom denne uken med et frieri til velgerne om å fjerne bommene rundt Oslo og la staten betale. Transportøkonomisk Institutt var straks på banen og advarte. Plutselig gratis passering til Oslo vil gi en stor økning i biltrafikken og dermed lenger køer og større frustrasjoner. Hvilket fremstår som svært logisk og veldig sannsynlig for oss. Vi tror ikke det finnes noe annet virkningsfullt svar på samferdselsproblemene i Oslo enn hyppigere togavganger og tysk punktlighet. E6 blir stadig bedre, men alt stopper på Ryen uansett. Bedre veier til Oslo løser ikke stort.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere