RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Satser høyt med lavere priser


ØKER SALGET: Importsjef Jan Pettersen satser tungt med Kia neste år. (Foto: Øivind Skar)
ØKER SALGET: Importsjef Jan Pettersen satser tungt med Kia neste år. (Foto: Øivind Skar)
Kias suksess i Europa har ikke gjort utslag i Norge. Men nå skal det satses tungt på bilmerket.

Etter år med modelltørke, sviktende salg, dalende merkekjennskap og tunge stunder for dem som jobber med Kia i Norge, satser koreanerne med friskt mot.

Prisene skal ned, salget opp og gode garantier dyrkes i håp om bredere appell blant norske bilkjøpere.

– Alle Kia garanteres i fem år og drivlinjen på de europeisk bygde modellene i hele syv år, forkynner Jan Pettersen, administrerende direktør hos importør Kia Bil Norge.

Etter å ha lagt bak en omfattende snuoperasjon, satses det med full turbo i 2010. Målet er å doble salget til 1450 biler neste år.

Dette skjer:

* Bestselger Kia Cee'd kommer i fornyet og oppgradert utgave, mange tusenlapper billigere enn forgjengeren. Prisen starter rett under 180.000 kroner.

* Lille og rimelige Picanto relanseres. Med startpris rett over 121.000 kroner blir den blant de aller rimeligste bilene i Norge.

* Så kommer den lille flerbruksbilen Venga. Dette er en bil på størrelse med VW Polo og Ford Fiesta, men den er høybygd og har bedre innvendig plass, mer fleksibelt interiør og trolig hyggelig pris. Importøren har betydelige forventninger til Venga.

* Nye Sorento henvender seg til de bedre bemidlede. Pris ikke avgjort. Dagens Sorento koster 650.000 kroner.

* Nye Sportage kommer til høsten, som konkurrent til halvbroren Hyundai ix35 og de mange SUV-ene i klassen hvor VW Tiguan har en klar lederposisjon.

* Soul er en flerbruksbil med frekt utseendet, men den droppes inntil videre på grunn av forventet pris med norske avgifter.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere