*Nettavisen* Nyheter.

Se hvilken tweet som var «Årets beste»

VANT PRIS: Stolte representanter fra Oslo politidistrikt på Social Media Days tirsdag ettermiddag. Foto: Foto: Eirik Urke

Oslopolitiet fikk utmerkelse for sin innsats på det sosiale nettstedet Twitter.

AKER BRYGGE: Operasjonssentralen, kjent som @oslopolitiops på Twitter, fikk prisen «Årets beste tweet» for denne uttalelsen til sine (per i dag) 79.169 følgere:

«Storo: Vi fikk melding om pågående husbråk med kvinneskrik. Da vi kom fram fant vi et sykepleier-vorspiel. Vi forlater stedet snart.»

Tweeten ble sendt klokken 22.04 11. januar 2013.

Den fikk for øvrig et svar fra TV2-profilen Davy Wathne: «Ta den tiden dere trenger, gutter! Oslo får klare seg så lenge!»

Konferansen «Social Media Days» blir arrangert på Latter på Aker Brygge i dag og i morgen, 5. og 6. februar. Nettstedet Kampanje står bak kåringen «Social Media Awards», som er en viktig del av konferansen.

Juryen uttaler blant annet:

«Juryen (…) har plukket en vinner som om og om igjen har tvitret på en måte som har gitt følgerne helt ny innsikt i en aktør som både er elsket og hatet.»

Ifølge Kampanje begrunnet juryen prisen med at Operasjonssentralen generelt sett er dyktige i sin bruk av Twitter.

Motvekt til det alvorlige

– Vi setter umåtelig stor pris på å få slike hyggelige tilbakemeldinger. Det er jo ikke alltid vi blir skrytt så mye av, sier en blid Martin Strand, politioverbetjent og leder for operasjonssentralen.

– Operasjonssentralens tvitring har ganske ofte innslag av tørrvittig humor. Er det en bevisst strategi, eller er det bare slik dere er?

– Livet her dreier seg om fryktelig mange alvorlige ting. Kanskje vi letter litt på trykket med noe som er morsomt? Men vi er forsiktige. Det ville vært særdeles uheldig å tråkke noen på tærne, sier Strand.

Han mener tonen de har på Twitter sier litt om arbeidsmiljøet de har hos operasjonssentralen.

HER KAN DU SE OPERASJONSSENTRALENS TWITTER-LOGG FOR HELE FORRIGE UKE

Énveiskanal

– Twitter er en enveiskanal for oss, der vi kommer ut med vårt budskap. Vi besvarer ikke så mye, understreker Strand.

Men at kanalen er viktig, er det liten tvil om.

– Etter at vi fikk nødnett er det lite som kommer ut. Vi synes publikum i Oslo fortjener å få vite mer om hva politiet driver med til daglig, sier Strand.

Gjennomsnittlig tvitrer operasjonssentralen 20-22 ganger i døgnet. Det viser kun en liten del av politiets oppdrag.

– Det betyr mye å kunne møte publikum når vi virkelig trenger å få ut et budskap. Det er litt betryggende, sier politioverbetjenten.

Dette er ikke den første prisen Oslo politidistrikt får for sin innsats på Twitter.

Nylig fikk de Politidirektoratets kommunikasjonspris, samt PR-byrået Halogens «Karmapris» for 2012.

Her er noe av begrunnelsen for den sistnevnte utmerkelsen: «Med små blikk inn i hverdagen til menn og kvinner i uniform, bidrar Twitter-aktiviteten til å bygge omdømme for etaten som ellers kan framstå rimelig alvorlig i formen.»

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.