RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

VANT PRIS: Stolte representanter fra Oslo politidistrikt på Social Media Days tirsdag ettermiddag.
VANT PRIS: Stolte representanter fra Oslo politidistrikt på Social Media Days tirsdag ettermiddag. Foto: Foto: Eirik Urke

Se hvilken tweet som var «Årets beste»

Oslopolitiet fikk utmerkelse for sin innsats på det sosiale nettstedet Twitter.

AKER BRYGGE: Operasjonssentralen, kjent som @oslopolitiops på Twitter, fikk prisen «Årets beste tweet» for denne uttalelsen til sine (per i dag) 79.169 følgere:

«Storo: Vi fikk melding om pågående husbråk med kvinneskrik. Da vi kom fram fant vi et sykepleier-vorspiel. Vi forlater stedet snart.»

Tweeten ble sendt klokken 22.04 11. januar 2013.

Den fikk for øvrig et svar fra TV2-profilen Davy Wathne: «Ta den tiden dere trenger, gutter! Oslo får klare seg så lenge!»

Konferansen «Social Media Days» blir arrangert på Latter på Aker Brygge i dag og i morgen, 5. og 6. februar. Nettstedet Kampanje står bak kåringen «Social Media Awards», som er en viktig del av konferansen.

Juryen uttaler blant annet:

«Juryen (…) har plukket en vinner som om og om igjen har tvitret på en måte som har gitt følgerne helt ny innsikt i en aktør som både er elsket og hatet.»

Ifølge Kampanje begrunnet juryen prisen med at Operasjonssentralen generelt sett er dyktige i sin bruk av Twitter.

Motvekt til det alvorlige

– Vi setter umåtelig stor pris på å få slike hyggelige tilbakemeldinger. Det er jo ikke alltid vi blir skrytt så mye av, sier en blid Martin Strand, politioverbetjent og leder for operasjonssentralen.

– Operasjonssentralens tvitring har ganske ofte innslag av tørrvittig humor. Er det en bevisst strategi, eller er det bare slik dere er?

– Livet her dreier seg om fryktelig mange alvorlige ting. Kanskje vi letter litt på trykket med noe som er morsomt? Men vi er forsiktige. Det ville vært særdeles uheldig å tråkke noen på tærne, sier Strand.

Han mener tonen de har på Twitter sier litt om arbeidsmiljøet de har hos operasjonssentralen.

HER KAN DU SE OPERASJONSSENTRALENS TWITTER-LOGG FOR HELE FORRIGE UKE

Énveiskanal

– Twitter er en enveiskanal for oss, der vi kommer ut med vårt budskap. Vi besvarer ikke så mye, understreker Strand.

Men at kanalen er viktig, er det liten tvil om.

– Etter at vi fikk nødnett er det lite som kommer ut. Vi synes publikum i Oslo fortjener å få vite mer om hva politiet driver med til daglig, sier Strand.

Gjennomsnittlig tvitrer operasjonssentralen 20-22 ganger i døgnet. Det viser kun en liten del av politiets oppdrag.

– Det betyr mye å kunne møte publikum når vi virkelig trenger å få ut et budskap. Det er litt betryggende, sier politioverbetjenten.

Dette er ikke den første prisen Oslo politidistrikt får for sin innsats på Twitter.

Nylig fikk de Politidirektoratets kommunikasjonspris, samt PR-byrået Halogens «Karmapris» for 2012.

Her er noe av begrunnelsen for den sistnevnte utmerkelsen: «Med små blikk inn i hverdagen til menn og kvinner i uniform, bidrar Twitter-aktiviteten til å bygge omdømme for etaten som ellers kan framstå rimelig alvorlig i formen.»
 

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere