RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Se så sporty vi er!


IN NÅ: Evy på SWAG i Bogstadveien viser siste vestkantmote. Foto: Ellen Rønning
IN NÅ: Evy på SWAG i Bogstadveien viser siste vestkantmote. Foto: Ellen Rønning
Klærne du går med viser hvem du er. I et samfunn hvor mange har økonomi til å kle seg i "riktig" stil, er det nye virkemidler som må til for å vise at man er litt mer, har litt mer!

OSLO VEST: Noen fritidsaktiviteter har høyere status enn andre, fordi de er kostbare, krevende og bare for de få. Seiling, jakt, tennis, polo og snowboard er noen eksempler. For å hevde seg innenfor disse områdene kreves det riktig og dyrt utstyr.

Hunter Wellington Boots ble opprinnelig designet for jegere som skulle tråkke rundt i Scotlands vanskelige terreng og for det uforutsigbare været. Støvlene er kjent for sin gode kvalitet og comfort.

Etter at supermodellen Kate Moss viste deg i disse støvlene på en konsert i London, gikk det ca. 2 dager fra bildene ble vist, til de mest motebeviste vestkantjentene hadde Hunter på bena.

Eksklusivt maritimt

Seilerjakker er blitt en stor trend for vestkantens ungdom. De er dyre og tåler alt Norges hav har å by på. Opprinnelig var det bare seilerne som brukte dem, men nå er det en jakke som skal vise at du er sporty. En forutsetning er at den skal ha riktig merke og stil. Et eksempel er seilerjakkene som selges eksklusivt i Kragerø. Seilene fra Sir Robin Knox-Johnstons "Suhaili" er i dag sydd om til seiljakker, som det kun finnes 30 av på verdensbasis. To av dem er til salgs i Kragerø.

Begge disse produktene er utviklet for ekstreme værforhold og burde være totalt unødvendige på kafé på Frogner eller på handletur i Bogstadveien, men de viser at du egentlig bare er innom en kort tur før du skal videre, før du skal utfordre havstormene og nedlegge en hjort før kvelden kommer.

Videre har man sportene flere og flere driver med, eller det ser i alle fall sånn ut. Snowboard, TwinTip og surfing. De siste to årene har det poppet opp en rekke butikker i Oslos handlegater som tilhører de såkalte "jibberne".

Butikker som SWAG, Sole, Grim og Urban selger klær for flere hundre tusen i året. Her får du kjøpt boblejakker, luer, bikinier, kjeder og sko som gjør at du ser ut som om du er tatt ut fra en strand i Miami eller en heftig bigjump konkurranse i Colorado. Klærne er dyre, spesielle og de gir deg et image.

Ser sporty ut

Ungdommer på Fagerborg videregående skole i Oslo sier ærlig at de velger boblejakker som ser sporty ut. De legger også til at det selvfølgelig er praktisk å ha en jakke du kan både bruke i bakken og på skolen.

De ansatte på SWAG i Bogstadveien er helt enige.

Det er flere og flere typiske "vestkantjenter" som kommer innom og kjøper seg en ny lue eller jakke, sier Evy, ansatt på SWAG.

Til spørsmålet om hun tror "jibbestilen" vil ta over for "vestkantstilen" svarer Evy mens hun ler, at det håper hun da inderlig ikke.

Jibberne har sin egen stil. Det er annerledes og derfor også spennende. Om det skal bli den nye "vestkantstilen" vil det bli akkurat like kjedelig som en Canada Goose er jeg redd, sier hun, mens hun rydder i de utallige luene på SWAG.

Ikke hvilke som helst

Disse litt alternative klærne er nok også vestkantungdoms måte å skille seg ut på. Alle vet at klærne de har på seg koster skjorta, men de er annerledes. Boblejakker fra Burton og heklete luer fra Neff igir folk inntrykket av at du tilbringer hele fritiden din på Tryvann.

Enten om det er gummistøvlene, seiljakkene eller snowboardklærne velger flere og flere unge på vestkanten klær som gir dem et sporty image. Men selvfølgelig er det ikke hvilke som helst klær. Det må være de rette. De dyreste. De mest eksklusive.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere