*Nettavisen* Nyheter.

Selger øl til 16-åringer

Hele fem av syv butikker i Oslo øst selger øl til 16-åringer. Jeg trodde ikke det skulle være så lett, sier 10.klassingen Synnøve Sjøtveit.

OSLO ØST: Østkantavisa var sist fredag med 16-åringene Synnøve Sjøtveit og Siri Børs-Lind fra avholdsorganisasjonen Juvente ut for å sjekke om kjedebutikkene selger øl til personer under 18 år.
Vi kjenner flere jevnaldrende som styler seg opp for å se mest mulig voksne ut når de skal kjøpe alkohol. Men det er tydeligvis ikke nødvendig, sier de to forundret til Østkantavisa.
I hele fem av de sju butikkene de prøvde å kjøpe øl, fikk de kjøpt. Kiwi, Prix, Meny, Rema og Lidl solgte alle øl til jentene, mens bare Rimi og Ica sa nei da de to 16-åringene ikke kunne forevise legitimasjon.
Blant de butikkene som solgte oss øl var det bare på Meny de faktisk spurte om legitimasjon. Hos Prix, Kiwi, Rema og Lidl gjorde de ikke det en gang, forteller Siri Børs-Lind.
En undersøkelse fra Statens institutt for rusmiddelforskning viser at halvparten av dagligvarebutikkene selger øl til mindreårige. På Oslos østkant er det altså 70 prosent som gjør det samme. Sjøtveit synes det er rart at butikkene slipper unna så lett med åpenbare lovbrudd.
Hvis den som sitter i kassa tror ølkunden er under 23 år, skal de be om legitimasjon. Vi ser ikke akkurat så gamle ut, sier Sjøtveit.

Fikk tips

Sjøtveit og Børs-Lind hadde på forhånd fått tips fra klassekamerater og bekjente om hvordan man skal gå fram.
De sier man bør kle seg "voksent", eller finne en shabby sjappe, altså ikke noen kjedebutikk. Vi fulgte ingen av rådene, likevel var det overraskende lett å få kjøpt, forteller de.
Sjøtveit går i 10.klasse på Hovin ungdomsskole, og lurer på om de butikkansatte kan ha fått god nok opplæring når det er så lett å få kjøpt øl som 16-åring.
Det er mye unge folk som jobber i kassa hos kjedebutikkene, og de synes sikkert det er kjipt å nekte folk å handle alkohol. Men selv om jeg skjønner at de kan synes det kan være ubehagelig, er de pålagt å gjøre det, sier hun.

Kjempestrenge

Meny var den butikkjeden jentene hadde blitt advart mest mot å prøve seg i.
Vi hadde hørt at de er kjempestrenge, forteller Børs-Lind. Likevel fikk hun kjøpt en six-pack med tre liter Tuborg hos Meny Grønland.
Informasjonskonsulent Marianne Øiahals hos Meny-Ultra Norge beklager hendelsen på det sterkeste.
Vi har mange rutiner for å forhindre at slikt skal skje. Spesielt satser vi på internkontroller, hvor vi tester ut at våre butikker ikke selger øl til mindreårige, forteller hun til Østkantavisa.
Regiondirektør i Rema 1000, Arild Sletnes, sendte senest i forrige uke en påminnelse til alle Rema-butikkene.
Jeg ba om at alkoholreglene måtte følges opp nøye, og det overrasker meg at mine butikker selger til mindreårige. Jeg vil kalle inn kjøpmannen til en samtale, sier Sletnes.
Mens Rema og Meny har automatisk varsling på alle kasseapparat når noen handler øl, er ikke Prix kommet like langt.
Vi har oppslag i alle butikker om hvilke regler som gjelder. En god del butikker har også automatiske varslingssystemer, men det varierer litt fra butikk til butikk, sier informasjonssjef i Coop Norge, Vidar Ullenrød.
Juvente-jentene sier resultatet viser at butikkene langt fra er flinke nok. Kommunens kontroller holder heller ikke mål, mener Børs-Lind.
De har visst ikke lov å bruke lokkeduer, så de står og observerer ølsalget, og sjekker bare hvis de tror kunden ikke er myndig. Det er lite effektivt, sier hun til Østkantavisa.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag