Da Nordstrand bydel i fjor ivret for stenging av Ekebergveien, reagerte Søndre Nordstrand sterkt. Nå blåses det nytt liv i bålet.
NORDSTRAND/SØNDRE NORDSTRAND: – Nå må det bli bedre samarbeid på tvers av bydelsgrensene om trafikkspørsmål, sier Arild Andersson, nestleder i Søndre Nordstrand Høyre.
Hans reaksjoner er sterke etter at partifellen Steinar Wulfsberg-Gamre i mandagens Nordstrands Blad lanserte ideen om nedgradering av Mosseveien til lokalvei, og overføring av trafikk fra sør til E6 europaveien mellom Vinterbro og Ryen.
LES SAKEN: – Her må E18 bli lokalvei!
– Dette er et forslag vi i Søndre Nordstrand Høyre reager meget sterkt på, sier Andersson som mener at dette først kan gjennomføres når Mossevei-tunnelen er ferdig.
Sprengt E6
– Forslaget er ikke å tenke nytt, men å overføre trafikkproblemene fra en bydel til en annen, sier Arild Andersson.
– Rushtrafikken i dag sprenger E6. Hvordan vil det gå om trafikken på Mosseveien skal overføres til E6? Det vil på morgenene bli en sammenhengende kø fra Vinterbro til Ryen.
Og han fortsetter:
– Det hjelper ikke å utvide europaveien til seks felts vei og kollektivfelt. Det trenger vi allerede i dag.
LES OGSÅ: Forsøkte å snike i køen på E6 – det kostet en halv million
Ljabrudiagonalen
En forlengelse av Ljabrudiagonalen fra Hauketo til E6 er en annen sak.
– Vi har i mange år kjempet for å få denne bygd, for i dag fungerer Mortensrudveien som en diagonal med de trafikk- og støyproblemer det medfører for beboere i området.
KLIKK HER, OG LES FLERE SAKER OM BIL OG TRAFIKK I OSLO
Nordstrand Høyre har altså fått sine naboer i sør til å reagere igjen. Sist var det da de ville stenge Ekebergveien for gjennomkjøring i rushtiden.
– Nå må vi begynne å samarbeide og ikke bare skyve problemene et sted over til naboen, sier Arild Andersson.

Alt du trenger å vite om forbrukslån
Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.
Her kan du enkelt bidra med din mening.