Ser Oslo fra oven

Fra boka «Oslo sett fra oven»

Fra boka «Oslo sett fra oven» Foto: FOTO: Lasse Tur

I 23 år har flyfotograf Lasse Tur sett Oslos utvikling fra luften. Nå kan han endelig dele inntrykkene med mannen i gata.

Fra boka «Oslo sett fra oven» Foto: FOTO: Lasse Tur

Fra boka «Oslo sett fra oven» Foto: FOTO: Lasse Tur

Fra boka «Oslo sett fra oven» Foto: FOTO: Lasse Tur

Fra boka «Oslo sett fra oven» Foto: FOTO: Lasse Tur

Fra boka «Oslo sett fra oven» Foto: FOTO: Lasse Tur

Fra boka «Oslo sett fra oven» Foto: FOTO: Lasse Tur

Fra boka «Oslo sett fra oven» Foto: FOTO: Lasse Tur

Fra boka «Oslo sett fra oven» Foto: FOTO: Lasse Tur

Fra boka «Oslo sett fra oven» Foto: FOTO: Lasse Tur

Fra boka «Oslo sett fra oven» Foto: FOTO: Lasse Tur

Fra boka «Oslo sett fra oven» Foto: FOTO: Lasse Tur

Fra boka «Oslo sett fra oven» Foto: FOTO: Lasse Tur

Pilot Oddmar Stenhaug (t.v.) og flyfotograf Lasse Tur er klare for å få luft under vingene. Foto: FOTO: Bjørn-Martin Bråten Nordby

Når Lasse Tur finner gode motiver, åpnes vinduet på småflyet, mens piloten manøvrerer på Turs kommando.

OSLO: Sammen med forfatter Odd-Helge Brugrand ga han nylig ut boken «Oslo sett fra oven». Reaksjonene har ikke latt vente på seg.

– Det er veldig gledelig å endelig se produktet i bokhandlene. Etter så mange år som flyfotograf er jeg litt mettet av å se på slike bilder selv, men det er utrolig hyggelig å høre at folk setter pris på boka, sier Lasse Tur.

Over 144 sider er de fleste områdene av hovedstaden foreviget fra luften, og hvert flyfoto er akkompagnert av en liten faktatekst.

Flyfotografen forteller at de siste årenes teknologiutvikling innen fotoutstyr nå har gjort det mulig å gi ut bildene i bokform. Men ifølge Tur har det vært en tidkrevende prosess.

900 timer i luften

Den opprinnelige Oslo-mannen, nå bosatt på Nesøya, forteller at han tilbrakte 900 timer i småfly i 2010. Svært mange av disse timene gikk med til å sirkulere over Oslo. Deretter startet arbeidet med å plukke ut de beste bildene.

– Odd-Helge og jeg startet med flere tusen bilder og satt med utvelgelsen tolv timer hver dag i en periode. Det gikk ganske greit frem til vi satt igjen med 200 bilder. Da var det med tungt hjerte at vi måtte prioritere bort noen områder, forteller Tur.

Eier eget småfly

Til tross for at 56-åringen eier sitt eget småfly, har han ikke selv flysertifikatet. Derfor har han fått med seg en pensjonert politimann som fast pilot.

– Jeg har vel vært pilot for Lasse i fire år nå. Flysertifikatet tok jeg mens jeg fortsatt jobbet som politimann, og planla med det hva jeg skulle gjøre etter jeg skulle gå av med pensjon. Nå trives jeg veldig godt bak spakene, sier Oddmar Stenhaug, som også har 1300 fallskjermhopp bak seg, riktignok på 70-tallet.

Da lokalavisens utsendte ble med på en times flytur over Oslo, var det tydelig at Tur og Stenhaug har utviklet et nært forhold. Spøkene sitter løst, selv om stemningen til tider minner om et gammelt ektepar.

– Vi har hatt det mye moro sammen, sier Tur.

Ilddåp

Som flyfotograf har Tur også havnet ut for et par dramatiske episoder, selv om det er færre enn mange kanskje skulle tro.

– Det var ganske dramatisk allerede på den første flyturen jeg var med på for 23 år siden. Vi kolliderte med en svane, og vips var hele frontruten dekket av blod og fjær. Mens piloten sjekket vinduet for sprekker, satt passasjeren i baksetet og ba Fader Vår. Men det hører med til sjeldenhetene at vi kolliderer med fugler, og det gikk bra den gangen, sier han.

I fjor ble det også noe dramatikk i cockpiten. Uten forvarsel opplevde Tur og pilot Stenhaug en kraftig turbulens, og slo hodet med et smell i taket på småflyet.

Nye prosjekter

Turs karriere startet imidlertid med en helt annen form for fotografering, og lite dramatikk. Han livnærte seg noen år som skolefotograf, men fant etter hvert ut at det ble for dyrt å la maskinparken stå utbrukt store deler av året.

– Med flyfotografering får jeg utnyttet utstyret i mye større grad. Jeg kan ta mange fotografier hele året og trykke dem relativt raskt, forteller han.

Produksjonen av flyfotobøker går unna, og Tur og Brugrand er allerede i gang med nye prosjekter. Flere norske byer og områder skal foreviges og gis ut i bokform. Først ut er Asker og Bærum, som allerede er trykket. Deretter følger Stavanger, Drammen og Lærdal.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.