Servicebuss til inspirasjon

Det var tilløp til jubelscener blant mange eldre på Nordseter i forrige uke. Da kom meldingen om at Oslo Sporveier likevel ville la bydelsbussen kjøre om Sæter.

Saken kan for mange virke mindre viktig. Det er jo ikke snakk om å få kommunikasjon til et område som ligger langt ute på bygda, og det er ikke veldig langt til offentlig kommunikasjon noe sted i vår by. De fleste kommer seg dit de skal uten store problemer.

De fleste ja. Men ikke alle. Og nettopp fordi saken angår en viktig gruppe med helt bestemte behov, er det ekstra gledelig at Oslo Sporveier har bøyd av for presset i denne saken. Nordstrands Blad har fulgt denne saken tett i mange måneder, og nå er det altså klart: fra mandag 30.april skal bydelsbussen igjen kjøre om Sæter.

Fra siste aprildag skal altså bussen gå samme rute som i dag over Lambertseter, men får to turer om Sæter. Den går Lambertseterveien til Kastellet, videre Ekebergveien til Sæter, så Nordstrandveien til Oberst Rodes vei og opp igjen Lambertseterveien. Neste tur går motsatt.

Dette gjør vi for at de som tar bussen fra Nordseter skal slippe å bli med hele runden om Lambertseter når de skal hjem igjen, forklarer Bogen.Trafikksjef Tore Bogen er ikke snauere enn at han lar Nordstrands Blad og dermed journalist Aina Moberg få brorparten av æren for at de nå endelig snur i denne saken.

Dette er jo veldig bra, men jeg er litt forundret. Vi har tross alt gjort et vedtak i bydelsutvalget i denne saken, og vi har bedt om møter for å få til en ruteendring. Men Sporveiens representanter har ikke svart oss og ikke ville møtt oss, sa bydelsdirektør Per Johannessen da Nordstrands Blad overbrakte ham nyheten.

De som også har grunn til å være svært fornøyd med sin innsats i saken er Nordseter pensjonistforening, eldrerådet og ildsjeler av kaliberet Reidar Rasch, og de andre pådriverne i foreningen. Rasch har beskrevet ventetiden som måneder med vilkårlig og respektløs behandling av eldre med ekstra transportbehov. Han vil nok personlig være en garantist for å følge opp kvaliteten i det tilbudet som nå skal leveres.

Men som bydelsdirektøren og flere andre har påpekt. Det viktigste nå er at det blir en stor forbedring. Selv om det er ønskelig med ytterligere forbedringer, blant annet en tverrgående bydelsbuss som inkluderer flere deler av bydelen Nordstrand, så er dette gledelig. Ikke minst fordi det viser at det nytter å nå fram med gode lokale krav, bare en ikke gir seg ved første nederlag.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.