RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Mange hadde møtt opp for å bli med på siste tur med rødt t-banetog i Groruddalen. Vogn 1018 begynte sin karriere med å frakte kong Olav under åpningen av Lambertseterbanen i 1966. Fredag klokka 1905 var den absolutt siste stopp på Ellingsrudåsen.
Mange hadde møtt opp for å bli med på siste tur med rødt t-banetog i Groruddalen. Vogn 1018 begynte sin karriere med å frakte kong Olav under åpningen av Lambertseterbanen i 1966. Fredag klokka 1905 var den absolutt siste stopp på Ellingsrudåsen.

Siste endestasjon

Fredag hadde siste røde t-banetog sin endestasjon på Ellingsrudåsen.

ELLINGSRUD: Stemningen var høytidelig på Ellingsrudåsen t-banestasjon fredag. Ett minutt forsinket ankom det siste røde toget på linje 2 sin endestasjon.

Både sporveisansatte, hobbyfotografer, t-baneentusiaster og andre nysgjerrige hadde klemt seg sammen i første vogn for å følge den siste turen.

- Vi er jo vokst opp i Groruddalen og har levd med t-banen i alle år, sier Nicolai Tunem Arnstad fra Rødtvet.

Sammen med broren Daniel var han ikke i tvil om at han skulle få med seg den siste turen.

Se flere bilder fra t-baneturen her

Tre ganger til månen

Det var ikke hvilken som helst vogn som gikk først i toget. Nummer 1018 var samme vogn som kjørte kong Olav ved åpningen av Lambertseterbanen i 1966. Siden den gang har vogna gått 2,7 millioner kilometer langs Oslos t-baneskinner. Det tilsvarer mer enn tre turer fram og tilbake til månen.

For brødrene Nicolai og Daniel er t-banen også mer enn et transportmiddel.

- Det blir litt familierøtter også, siden mamma jobbet i billettsalget før, sier Nicolai.

T-banen har også sørget for jobb til Daniel.

- Jeg har jobbet i halvannet år med disse vognene på t-banens verksted, så da får man et litt annet forhold til dem, sier han.

Brødrenes beste minne fra de røde t-banevognene er likevel da de selv fikk prøve å kjøre en t-banevogn da 25-årsjubileet ble markert på Ryen.

Bare nye vogner

På linje 5 har det lenge kjørt bare nye MX-3000-vogner, og nå tar de lysegrå vognene også helt over på linje 2.

Selv om Daniel synes fargen er kjedeligere, og Nicolai mener setene er dårligere enn tidligere, mener brødrene fra Rødtvet at de nye togene har sine fordeler.

- De nye vognene går veldig pent, de bråker mye mindre, sier Daniel.

Men utviklingen går ikke alltid framover:

- Jeg kommer til å savne å slippe å trykke på en knapp for å åpne dørene, sier Nicolai.

- Ja, det er faktisk et tilbakeskritt, slår Daniel fast.

PS: Ønsker du deg flere turer med røde t-banetog, er det fortsatt mulig. På linje 1 og 4/6 vil den nest eldste togmodellen, 1300-togene, fortsatt være i trafikk utover høsten. Den eldste av disse har vært i trafikk siden 1978.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere