RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Sjekk denne Volvoen!


Så er også Jakob Hot Road første hot road bygd med basis i Volvos første bil. (Foto: APB)
Så er også Jakob Hot Road første hot road bygd med basis i Volvos første bil. (Foto: APB)
Denne Volvoen har du ikke sett maken til! Men den kan dukke opp hos en forhandler nær deg før ferden går til Las Vegas.

GØTEBORG: Jakob het Volvos første bil for 81 år siden. Nå har Jakob oppstått igjen i form av en hot road signert Leif Tufvesson (42) i hans bilsnekkerverksted Caresto i Ängelholm på den svenske vestkysten.
Volvo har alltid vært et spesielt merke for meg. Det var deres biler jeg begynte å skru på som ung, som jeg fortsatte med på Volvos konseptbilavdeling og som jeg siden har tatt med inn i eget verksted. Så i stedet for å gå ut fra en gammel Ford som er vanlig ved bygging av hot road, valgte jeg heller en klassisk Volvo, sier Tufvesson, etter å ha avdekket historiens mest minimalistiske Volvo. For mens hot road ofte kjennetegnes med personlige detaljer, speiler Jakob nordisk minimalisme trukket til yttergrensen: Bilen har ingen skjermer, ingen instrumenter og kun en knapp midt på dashbordet. Knappen med innebygd lys brukes til å starte og stoppe motoren.

Håndsutrekning

Bremselysene på den snaut 900 kilo tunge bilen skapt på en ramme i stål og kevlar samt karosseri i aluminium, er bygget inn i bakakselen. Mønsteret i de håndskårne dekkene viser Volvos originale logo og intet annet.
Men hvor er blinklysene?
Siden bilen jo er helt åpen, holder det å rekke ut hånden, ler konstruktøren, med lang fartstid hos Köenigsegg etter Volvo-tiden.
Sånt betyr så lite i forhold til designet. For Jakob Hot Road er slett ikke tiltenkt noe liv ute i vanlig trafikk selv om den kjører helt greit med en femsylindret, bioetanolmatet Volvo-motor ytende 265 hk under det originalt utformede panseret.

Siden motoren sitter på langs og ikke tvers som i en vanlig Volvo, mekket Tufvesson inn en brukt girkasse fra en utgått Volvo 960. Bakakselen hentet han fra forrige generasjon Mustang (den måtte være stiv), rattet fra Volvo P 1800 (1962 Helgenenbilen!) mens bremseskivene skrudd fast inne i felgene er av egen konstruksjon. Legg også merke til "bagasjerommet" i form av en liten stresskoffert festet i rammevangene foran grillen (!) naturligvis utført i samme skinn som interiøret.

På vei mot Vegas

Vi var to og bygde bilen fra bunnen av på et halvt år, legger Leif Tufvesson til.
Hva er så hensikten med prosjektet Jakob Hot Road?
Jo, først skal bilen rundt som "premie" til Volvos forhandlere før den sendes som Volvos bidrag til høstens SEMA-messe i Las Vegas. Der er Tufvesson godt kjent. I 2004 hentet han hjem tittelen Hot Road of the Year.
Deretter vil du kunne beskue Jakob Hot Road sammen med rundt 100 andre Volvoer på selskapets museum i Gøteborg.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere