RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Sjekk farten på denne kjerra!

Sjåføren av denne lille postbilen nektet å gi opp, til tross for at det nesten ikke gikk fremover i snøføyka.

OSLO: Rundt omkring i byen kjører det 17 små postbiler av typen Comarth, for å levere brev og pakker til innbyggerne.

Uttrykket "posten skal frem" gjelder også for disse, skal man tro eksemplaret som tirsdag sneglet seg bortover General Ruges vei mellom Bøler og Ulsrud.

LES OGSÅ: Nå må du hente pakken din i matbutikken

Gangfart

I kneika før Østmarkveien gikk det omtrent ikke fremover.

Posten måtte ikke bare se seg forbikjørt av biler, busser og lastebiler, men også forbigått.

Vi ringte Posten for å høre om snø og kulde tar knekken på småbilene deres, eller om det var andre grunner til at dette kjøretøyet beveget seg saktere enn en fotgjenger.

– Jeg håper dette var et engangstilfelle, for vi tar høyde for at det er vinter i Norge når vi kjøper biler. Også småbilene våre skal komme frem, men det har jo vært et enormt snøfall de siste dagene, svarer pressekontakt Hilde Ebeltoft-Skaugrud i Posten.

LES OGSÅ: Nordstrand postkontor lever på lånt tid

Dårlig batteri

Hun lover å undersøke saken, og like etter får vi svaret:

– Da har jeg sjekket med distribusjonsleder. Dette kjøretøyet var det rett og slett noe galt med, opplyser pressesjefen.

– Kjøretøyet slet med batterikapasiteten, og var på vei inn igjen til service da bildet ble tatt. Kjøretøyet er ikke ute på rute i dag, beroliger Hilde Ebeltoft-Skaugrud.

I tillegg til tradisjonelle postbiler og 17 Comarth, har Posten også 32 trehjulinger som bringer brev og pakker frem til kundene.

Hvor sakte kan man kjøre?

Mange irriterer seg over sinker i trafikken, og foruten kødannelser kan det føre til farlige forbikjøringer. Men hvor sakte kan man egentlig kjøre før man gjør noe straffbart?

– Det er nok ingen fasit, det blir en vurderingsak, hvor man må se på helheten i situasjonen, sier trafikkansvarlig Tom Løken på Manglerud politistasjon.

Mens det er faste rutiner for øvvre fartsgrenser, er det veitrafikkloven §3, også kalt aktsomhetsloven, som trer inn ved nedre fartsgrenser:

"Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade, og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret. Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen."

– En bil som kjører i gangfart høres ikke bra ut, men det avhenger av hva slags vei du kjører på og fartsgrensen der. Kjører du i 20 km/t på Europaveien kan det være direkte farlig, så man må se an forholdene, sier Løken.

LES OGSÅ: Sjekk når du må si farvel til postkontoret ditt

 

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere