*Nettavisen* Nyheter.

Sjekk om du har vinterklar bil!

Arne Rummelhoff-Larsen peker på slitasjemerkene som viser at dekket er totalt ubrukelig. Han anbefaler å skifte ut dekkene lenge før de når dette nivået. Foto: Vidar Bakken

I disse dager gjør vi bilen vinterklar, men det er mye å tenke på.

Klikk på bildet for å forstørre.

Den forlenger batteriets levetid så det monner.

RØA: Utenfor Røa Autoco står bilene i kø for å skifte til vinterdekk. Vi møtte teknisk leder, Arne Rummelhoff-Larsen, for å få gode vinterråd.

Utgjør en fare

- Hvis vi ser at dekkene er i en slik forfatning at de i praksis er ubrukbare sier vi fra med en gang. De fleste tror at det å holde seg innefor kravene til EU-standard er nok. Den sier at minstemål for mønsterdybde skal være 3 millimeter for både piggdekk og piggfrie vinterdekk. Etter min mening er det helt håpløst. Da har dekkene mistet så mye av sine egenskaper at de utgjør en fare i trafikken, sier Rummelhoff-Larsen.

Han tar frem et dekk som har gjort sitt på veien.

- Dekket har såkalte slitasjemerker, små forhøyninger i rillene på mønsteret. Når dekket er så slitt at det når disse punktene, vil ikke bilen bli EU-godkjent. Som sagt er disse dekkene da helt ubrukbare.

Han viser til at dekkene er avhengig av alder.

- Gummi er ferskvare og hardner etter hvert. Førere som bruker bilen lite kan tilsynelatende ha fine dekk. Problemet er at gamle dekk hardner og blir glatte og dermed mister veldig mye av friksjonsegenskapene. Etter rundt fem år bør dekkene uansett skiftes ut. Be en fagmann sjekke dekkene dine, hvis du er usikker på egenskapene. Har du piggdekk og ser flere tomme hull enn pigger må du også være obs, sier Rummelhoff-Larsen, som anbefaler å lagre dekk tørt, kjølig og mørkt.

Intelligent batterilader

Batteriet er et annet viktig punkt på vinterdagsordenen.

- I dag har vi såkalte vedlikeholdsfrie batterier. Problemet med disse i motsetning til de gamle batteriene, er at batteriet blir dårlig fra den ene dagen til den andre. Det er viktig å sjekke batteriet. Det må man gjøre på et verksted, som foretar en belastningstest.

Det hjelper lite å lade opp et slitt batteri.

- Grunnen er at de vedlikeholdsfrie batteriene har liten evne til å holde på strømmen. Derimot er det en lønnsom investering å holde batteriet ved like med en intelligent batterilader. Den er enkel å montere og fungerer som en termostat. Den slår seg av og på etter som spenningen stiger og avtar. Den kan også koples sammen med motor og kupévarmer.

- Ikke bit på

- Mange bruker bilen til småkjøring, hvor batteriet ikke får tid til å bli ladet opp under kjøreturene. I kulda hvor blant annet vifte, lys, oppvarmede seter, varmetråder i vinduer og speil trekker strøm, vil en intelligent batterilader være en god løsning, sier Rummelhoff-Larsen, som anbefaler at man ikke bare går etter pris ved innkjøp av nytt batteri.

- Ikke bit på alle tilbud. Hold deg til anerkjente merker. På den annen side er det viktig å sjekke ladespenningen på et verksted, det vil si at dynamoen fungerer som den skal. Det hjelper lite å bytte batteri med dårlig dynamo, sier Rummelhoff-Larsen.

Kjølevæske og olje

- Når vinteren nå setter inn må du ha kontroll på kjølevæsken. Vi kan sjekke frysepunktet mens du venter, hvis du er usikker på blandingen. Konsekvensene kan i verste fall bli motorhavari. Vi har sett motorer som er sprengt i stykker.

- En annen ting som er greit å sjekke er når du skiftet olje sist. Hører du at starteren går tregere er det like greit å bytte olje. Vi anbefaler å bytte olje en gang i året uansett. Det er best for motoren. Noen sier at «bilen min bruker ikke olje», i den tro at samme oljenivå betyr at bilens olje er i god stand. Det er den ikke etter en viss tid. Den må skiftes ut, sier Rummelhoff-Larssen.

Når automatikken svikter

- Det er også ting som man ikke tenker så mye over. Det er greit å få sjekket drivreimas tilstand og stramming når man har hatt bilen en stund. Hører du hyling i motoren en morgen, er det på høy tid å få sjekket dette. Det er viktig å være føre var.

- De fleste biler har i dag automatisk døråpner, men bruk likevel låsespray eller låsolje på låser. Hvis du er så uheldig at automatikken svikter, kan du låse opp manuelt. Husk også låsen på skiboksen, hvis du har det. Nå er det også på tide å smøre dørlister med silikon i form av spray eller stift. Vi ser altfor ofte ødelagte lister etter at døren har frosset fast. Vær også obs på vindusviskerne dine, så du ikke ødelegger bladet ved å starte disse frosset fast i ruten. Noen kommer hjem og stopper motoren uten å slå av intervallet på vindusviskerne. Dagen etter kan det ha blitt frost og når motoren starter går viskerne på. Nyere biler slår forøvrig automatisk av intervallstilling når motoren slås av.

Ikke glem vasken

- Om vinteren blir det mye salt og møkk som fester seg på bilen. Vær flink til å vaske bilen i milde perioder. Salt gjør mye med mekaniske deler. Spyl godt inn i felgen, slik at du får løsnet salt og avleiringer på bremsene. Husk å foreta oppbremsing før du beveger deg ut i trafikken, slik at vannfilmen på bremsene forsvinner.

Han viser til at med regelmessig service på bilen, vil bileier komme mange problemer i forkjøpet.

- Helt til slutt. Slepetau og starkabler er nyttig tilbehør, sier Rummelhoff-Larsen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.