*Nettavisen* Nyheter.

Sjiraffer blant ulver

VERBAL BOKSEKAMP: Karlsrud-elevene Anders Engen (til venstre) og Mikael Kavli brukte det de hadde lært om konflikthåndtering i en verbal boksekamp. Poenget med øvelsen var at elevene skal lære å bruke språket til å løse konflikter. Foto: Alle foto: Kristin Trosvik

Heretter skal klasse 7a på Karlsrud skole håndtere konflikter med sjiraffspråket – det er de helt sikre på.

Klikk på bildet for å forstørre.

FORLIKTE: Vennene Mikael Kavli og Anders Engen (t.h.) kom til enighet i den verbale boksekampen.

Klikk på bildet for å forstørre.

ØVER PÅ SØSKEN: Thea Tangen (t.v.) og Helene Solheim bruker konflikthåndteringsmetoden på søsknene.

KARLSRUD: I løpet av seks tirsdager har syvendeklassinger på Karlsrud skole gjennomført et konflikthåndteringskurs som er utviklet av blant annet Røde Kors. Det er Utekontakten i Nordstrand som gjennomfører kurset i bydelen.



Tirsdag var siste dag av kurset og to av syvendeklassingene skulle sette teori ut i praksis i en «boksekamp», riktig nok en verbal boksekamp. Det er her det tidligere nevnte sjiraffspråket kommer inn.

– Det handler om å snakke fra hjertet og å sette ord på følelser. Ta utgangspunkt i deg selv, forklarer instruktør Mohammed Yassin (19).

Sjiraffspråket står i motsetning til ulvespråket, som innebærer å snakke før man har tenkt seg om.

– Det er viktig å påpeke at vi ikke lærer elevene å unngå konflikter. Dette dreier seg om å håndtere konflikter, ikke å bli konfliktsky, sier Ole Marius Larmerud ved Utekontakten.

I ringen

Det er elevene Anders Engen (12) og Mikael Kavli (12) som er utfordrerne i boksekampen. De andre elevene gir støtte og innspill. Rollespillet tar utgangspunkt i en fiktiv konflikt over en stålet sykkel, og poenget med rollespillet er at en konflikt skal trappes opp og ned. Sjiraffspråket skal brukes til å sette ord på følelser og å komme til en løsning.

Fornærmelser hagler fra begge hjørner, men guttene bruker det de har lært om kommunikasjon og løser konflikten til slutt med en håndtrykk.

Teori i praksis

Begge guttene kan fortelle at de har brukt det de har lært på sine søsken. Med varierende hell.

– Det kan være vanskelig hvis den andre ikke kjenner til metoden, sier Engen mens Kavli hadde mer suksess på hjemmebane.

Thea Tangen (12) og Helene Solheim (12) synes kurset har vært lærerikt og også de har praktisert giraffspråket på hjemmebane.

– Jeg tror jeg må lære søsteren min metoden for at det skal virke, sier Thea.

– Jeg har en mindre søster som jeg krangler mye med, men jeg tror det har blitt litt mindre etter dette kurset, sier Helene.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.