RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Sjokkerende om Sæterkrysset


Det foreligger store planer for utformingen av dagens Sæterkryss. Foto: Aina Moberg
Det foreligger store planer for utformingen av dagens Sæterkryss. Foto: Aina Moberg

Katastrofalt - ja nesten skandaløst! Har alle disse grunneierne og landskapsarkitekter hodet i skyene? Bor de i Asker, Ski eller lignende og er bare en sjelden gang på Sæter (mest sannsynlig om kvelden når det er lite trafikk)?

Jeg har bodd på Ekebergveien like ved Sæter i 58 år, og vet hvor skoen trykker. Jeg er på Sæter nesten hver dag som fotgjenger, syklist eller bilist. Det siste bare når det er absolutt nødvendig for jeg vil ikke «fylle» opp Sæter.

Sæter er et stort senter : 22 institusjoner (post, bank, leger, helse og lignende), 4 serveringssteder, bensinstasjon, sykkel- og autoverksted, 3 frisører, 2 renserier, 14 butikker. Og Sæter har 2 - to - STORE problemer:

1. PARKERING: Bilene står overalt. I Kittel Nielsens vei står det hver dag 30-50 biler på begge sider, bilkjøring blir som Trollstigen. Du må finne luker, møteplasser, kanskje rygge hvis to biler skal passere hverandre. Da det ikke finnes fortau, må barnevogner, syklister, rullestoler o.l. ut i det smale rommet mellom to bilrekker.

Ja, Kittel Nielsens vei skal stenges, fint... men, hvor skal de opptil 50 bilene gjøre av seg? Og i Ekebergveien parkerer bilene på sykkelstien (f. eks alle de som skal til trygdekontor og lege), og tvinger oss syklister ut i den sterkt trafikkerte gaten. I planen er det færre parkeringsplasser enn nu. Og det skulle ikke forundre meg om de alle er for bevgelseshemmede.

Nei, det vi trenger mer enn noe annet er PARKERINGSHUS. De har det på Holmlia (mye mindre senter), de har det på Manglerud (i tillegg til stor utendørs parkeringsplass). På Lambertseter har de 2-3 store utendørs parkeringsplasser. På Sæter er det én liten en.

Bilene blir ikke borte om så planleggerne aldri så mye knipser med fingrene. Trafikken blir bare større. Det er et stort kryss, og bilene fra Ekebergveien til Hauketo/Prinsdal f. eks. og oppover Nordstrandveien har ingen annen vei å kjøre. Og fotgjengerne ville nok betakke seg for kosen med en liten dam og benker når de skal sitte i en sky av eksos - som det blir uansett plan.

Og uten parkeringshus kommer det aldri til å bli verken hyggelig eller fremkommelig på Sæterkrysset.

2. EKEBERGVEIEN FRA SÆTER TIL OG MED KIRKEGÅRDEN: Da jeg kom hit fra Danmark , fra en vei med noe mindre trafikk enn Ekebergveien, men med fire kjørebaner med grøntareal i midten, to sykkelstier, to store fortau pluss ridebane, og så opplevde Ekebergveien fra Sæter med ett fortau på en til halvannen meter på en side til deling mellom fotgjengere, syklister, barnevogner etc., ja så tenkte jeg: Hvor er dere nordmenn tålmodige og lite kravstore! At de finner seg i det.

Skal man fra blomsterhandelen til kirkegården må man krysse den sterkt trafikkert veien to ganger!!! Det var jeg sikker på ville bli gjort noe med i det øyeblikk det var penger til det. Men akkurat det ser jeg ikke i planen. Vi måtte i femtiårene avstå fem meter av vår hage til vei. Hvorfor kunne de ikke ha gått littegrann lenger, i hvert fall til kirkegården? Nu kunne det altså gjøres, og så...

Jeg elsker trær og er ikke for ingenting naturmedisiner, men ikke, når det fører til mer trafikkaos og eksos. VEKK MED TRÆRNE!!!

De som vil ødelegge- utbygge heter det- Sæterkrysset nu endelig etter så mange års slendrian, rot og uregelmessighet, henvender seg til et landskapsfirma. Sæter er ikke et LANDSKAP. Det er et digert trafikknutepunkt, og vil forbli det uansett innskrenkning av kjørebredde, trær, dammer (med eller uten gullfiks). Bilistene har simpelthen ikke noen andre traseer å forflytte seg til.

Blir noen av disse planene gjennomførte blir det til fortvilelse for alle som besøker Sæterkrysset, og helt sikkert for...

Karen-Marie Strøm

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere