RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Erik Øimoen er mannen som har fått i oppgave av byrådet å fullføre hovedsykkelveinettet.
Erik Øimoen er mannen som har fått i oppgave av byrådet å fullføre hovedsykkelveinettet. Foto: ARKIVFOTO: MARTE KRISTIANSEN

Skal få sykkel-Oslo til å skinne

Erik Øimoen – mannen som fikk Holmenkollen på rett kjøl – er sykkel-Oslos nye mann.

OSLO: – Byrådet er svært fornøyd med å få en så dyktig prosjektleder for sykkelveiprosjektet på plass. Nå håper vi at dette skal bidra til å sette fortgang i å få realisert sykkelveiene i Oslo, og at vi nå kan få på plass et sammenhengende sykkelveinett gjennom sentrum, sier byrådsleder Stian Berger Røsland (H) i en pressemelding.

OSLO-BUDSJETTET: – Byrådet nevner knapt nok sykkel

SE BILDER: SYKKEL-OSLO

Løsningsorientert

Og det er ingen liten oppgave fersk sykkelsjef Erik Øimoen tar på seg. Han skal nemlig styre hovedsykkelveinettet fra 20 års neglisjert prosjekt til ferdig bygget. Helst i løpet av 2012.

Men for byrådsleder Stian Berger Røsland og sykkelbyråd Jøran Kallmyr (Frp) er det langt fra urealistisk med Øimoen i førersetet.

– Jeg ble imponert over Øymoens evner til å finne løsninger i hans arbeid med Holmenkollutbyggingen. Nettopp denne egenskapen blir svært viktig i arbeidet med å få flere sykkelveier. Alt for mange planer blir rammet av motstridende regler og hensyn, å finne løsninger er selve nøkkelen i dette prosjektet, sier Kallmyr.

Stian Berger Røsland: Lover økt trykk på sykkelveibygging

Klar etter VM

I en undersøkelse foretatt av Syklistenes Landsforening ble Oslo nylig kåret til en av Norges verste sykkelbyer. Ingen bedring å spore de siste tre årene, var syklistenes egen dom.

– Vi har en stor utfordring foran oss. Det er mange sykkeltraseer som skal på plass og det kan ble en utfordring med tanke på reguleringsarbeidet, sier Øimoen til Nrk Østlandssendingen.

Han vil ikke kommentere hvilke strekninger han vil prioritere før han får oversikt over planene som er lagt.

– Sykkelveier er viktig med tanke på miljøet, men også for fremkommeligheten for dem som ønsker å sykle. Det blir stadig flere syklister og sykkelsalget i Norge øker, sier Øimoen.

Erik Øimoen tok over som prosjektleder for Holmenkollutbyggingen i 2009, etter tidenes budsjettsprekk og fikk prosjektet i rute igjen. Nå er snart Holmenkollen ferdig utbygd og står klar til Ski-VM om noen få måneder. Da setter Øimoen seg i sjefsstolen som prosjektleder for Sykkelveiprosjektet i Oslo kommune.

LESERNE MENER: «Det er blitt så trendy å sykle at alt annet skal vike for disse terroristene»

 

Hva tror du om sykkel-Oslos framtid? Kommenter saken under!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere