RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

CT200h, hybrid Lexus som møter Audi A3 og BMWs 1-serie.
CT200h, hybrid Lexus som møter Audi A3 og BMWs 1-serie. Foto: Foto: Øivind Skar

Skal knekke A3-livet

Lexus gjør seg litt mer folkelig, men eksklusiviteten gir de ikke avkall på.

PARIS: Med startpris på 310.000 kroner gjør Lexus seg folkelig. Men det er bare i prislistene.

– Lexus skal bare selges hos Lexus og ikke gjennom Toyotas forhandlernett. Vi skal slet ikke være noe volummerke, sier Jan Christian Holm, den norske salgs- og markedssjefen for Lexus.

– Vi skal være eksklusive, og gi kjøps- og eieropplevelser som ligger over Audi, BMW og Mercedes.

– Dette gir vi ikke avkall på selv om vi nå får rimeligere modeller, Lexus selges nå i fire norske byer, en femte er på gang.

Stort merke i USA 

Men billigere biler krever annerledes tankegang, og selv ikke Holm er fremmed for at fremtidens rimeligere Lexus-biler kan selges gjennom små satellittforhandlere.

I USA har eksempelvis Lexus vært det mest kjøpte premium bilmerket i mange år, og merket gjør det også svært godt i de rike araberlandene.

Bare ikke i Europa hvor modellene og bredden i modellprogrammet ikke på noen måte har kunnet møte konkurransen fra tysk, svensk og britisk luksus.

Skal klå A3 og 1-serie 

Med CT200h, tilgjengelig i Norge fra april/mai, blir det annerledes.

Bilen, som bygges over Lexus-tilpasset teknologi fra hybride Prius, går rett i strupen på Audi A3 og BMWs 1-serie.

Målet i første omgang er årlig å selge 300 biler til dem som ønsker seg noe annet enn premiummerker «alle» andre har.

– Vi legger oss i det øvre prissjikt på grunn av at vi inkluderer mer utstyr. Med 89 gram CO2/km er vi også best i klassen på utslipp, presiserer Holm.



 

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere