RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

VIL IKKE: Både trikk og buss i skovveien kan skape trafikkork på den lille veien, mener Erling Fossnes Hansen, Inger Rygger og Per Andreas Tinnfjord. 
FOTO: ANDERS JØRSTAD
VIL IKKE: Både trikk og buss i skovveien kan skape trafikkork på den lille veien, mener Erling Fossnes Hansen, Inger Rygger og Per Andreas Tinnfjord. FOTO: ANDERS JØRSTAD

Skal stanse trikken

Fremmøtte på informasjonsmøte om mulig trikkespor i Skovveien lover kamp om fortauet.

FROGNER: Ruters traséalternativ for Briskebytrikken ned Skovveien, vekket sterke reaksjoner blant beboere i Skovveien under informasjonsmøtet i bydelshuset i Sommerogata mandag kveld. Sammenkomsten med representantene fra Ruter ga grobunn for like mange avsløringer som oppklaringer.

Krevde svar

Akkurat slik Ruter er pålagt etter regelverket, viste representantene fra Ruter - sammen med samarbeidspartnerne Norconsult - også til et alternativ to, der dagens trikketrasé fra Riddervolds plass og ned Inkognitogata oppgraderes.

Men etter at det ble brukt en halvtime på presentasjonen av trikketrasé i Skovveien, hvor fordeler som flere trær og større uteplass til grønnsakshandlere ble fremhevet, tok det bare fem minutter å fortelle om alternativ to. Dette førte til at mange krevde klart svar, og svaret fra Ruter ble at trikketrasé langs Skovveien var førsteønsket.

Dårlige utredninger

Ruters ulike konsekvensutredninger var det også vanskelig å få aksept for blant de mange fremmøtte i bydelshuset. I henhold til støyproblematikken forsikret Jan Anders Marheim fra Norconsult at det var foretatt desibelmålinger som lå innenfor forsvarlig ramme. Noe som fikk Per Andreas Tinnfjord, styreleder i Sameiet Skovveien 5, til å reagere.

Jeg bor nederst i Skovveien og har trikkene langs Colbjørnsens gate som nabo. Når jeg er på badet rister hele baderommet når trikkene passerer. Er denne typen støy med i beregningene?, spurte Tinnfjord.

Representanten fra Norconsult svarte at slik støy ikke ble fanget opp av hans desibelmålinger.

At en trikketrasé ned Skovveien styrker næringslivet i nærmiljøet, var et annet argument fra Ruter som ble mottatt av kritiske øyne. For beregningen var kun basert på en rent teknisk analyse - uten grundige markedsundersøkelser.

Forfatter og ivrig turgåer langs Skovveien, Erling Fossnes Hansen, mente beregningene ikke holdt mål.

Dere bør heller spørre dem som bor og handler i dette området hva markedssituasjonen blir med trikk. Men dere har jo bare sittet og tastet fram beregningen fra en datamaskin, mente forfatteren.

Kort svarfrist

Ruter henviste også til at trikketraséen ned Skovveien reduserer reisetiden fremfor Inkognitogata. Men Inger Rütter fra Skovveien 6 ville høre den eksakte tidsbesparelsen. Og da Ruter opplyste at den var på ett minutt fyltes bydelshuset av stormende, ironisk applaus.

Bekymringer for opptil 48 trikkepasseringer i timen, reduksjon av boligverdi, og påstander om at den kommende statsministerboligen er drivfaktor for å flytte trikken bort fra inkognitogata, var andre meningsutvekslinger som skapte engasjement.

Likevel var det da Tone Norløff fra Ruter meddelte at svarfristen for å komme med innspill var ti dager, at det virkelig begynte å koke i bydelshuset. Flere mente det var for kort tidsfrist, ettersom Ruter hadde holdt på med dette arbeidet i lang tid, og siden planene inneholdt mange tvilsomme analyser.

Plan- og utviklingssjef fra Oslo Sporveisdrift, Tone Manum, fremhevet at informasjonen hadde vært opplyst offentlig i fire uker, slik regelverket tilsier, og forsikret videre at Plan- og bygningsetaten i kommunen var neste klageinstans man kunne henvende seg til. Men tross disse garantiene, var det ikke mulig å roe ned den ampre og høylydte forsamlingen som krevde lengre svarfrist.

Til slutt lovte Manum at hun skulle finne ut om det var mulig å forlenge svarfristen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere