*Nettavisen* Nyheter.

Skiforeningen varsler stengte skiløyper i Sørkedalen

Løypemaskiner blir stående på feil side når Åmot bro rives. Løypemaskin på bilde er ikke identisk med løypemaskin det gjelder. Arkivfoto

Heller ikke Skiforeningen visste at Åmot bro skulle rives. Det får konsekvenser for noen av Oslos mest populære skiløyper.

SØRKEDALEN: – Vi visste ingenting inntil få dager før broen skulle rives. Nå er arbeidet med broen foreløpig utsatt, men det er klart at stenging av Åmot bro får store konsekvenser for oss, sier løypesjef i Skiforeningen, Hege Blichfeldt Sheriff.

Uvitende

I likhet med mange andre var Skiforeningen helt uvitende om Bymiljøetatens planer om å rive og gjenoppbygge Åmot bro i vintersesongen. I en mail til prosjektleder Tore Ljunggren i Faveo informerer Skiforeningen om problematikken knyttet til stenging av Åmot bro. Løypemaskinen er stasjonert slik at den må bruke Åmot bro for å komme til løypa i Nye Heggelivei.

– Dette skaper store problemer, særlig tidlig i sesongen. Den første snøen kommer i dette området og da er vi avhengig av direkte tilgang til løypene. Vi kan ikke kjøre lange omveier i terrenget på lite snø. Det betyr i praksis at løypene i dette området kan bli stengt, sier Sheriff.

Les også: – Fullstendig kaos i Sørkedalen

Ønsker opprinnelig plan

I løpet av en uke i vintersesongen er det flere tusen som tar turen til parkeringsplassen ved Åmot bro, hvor løypene starter.

– Dette er en viktig og populær skiløype. Arbeidet med Åmot bro burde vært gjort i sommerhalvåret hvor fare for flom i Zinoberveien er liten og hvor trafikken til området er beskjeden. Vi hadde jo ønsket at man holdt seg til den opprinnelige planen med bygging av ny bro, hvor den gamle ble beholdt til turvei, sier Sheriff.

Les også: Oslo kommune bryter markaloven

Uheldig trafikkblanding

I henvendelsen til Ljunggren ber Skiforeningen om at rivingen av Åmot bro utsettes til konsekvensene er utredet. Det blir også pekt på den uheldige blandingen av trafikk til skiområdet via Zinoberveien med blant annet ridende knyttet til stallene langs denne veien. Det ville være svært uheldig, skriver Skiforeningen.

– Vi skal snakke med prosjektlederen på telfon i dag, så får vi se hva som kommer ut av det, sier Sheriff.

Les også: Kommentar: Hvordan bygge en bro

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.