RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Skor millioner av fattige barn


HYGGELIG BESØK: Butikkansatt Marie H Bævre (t.v), daglig leder Sverre Klouman og skoidealist Blake Mcoskie. FOTO: Erik Tangen
HYGGELIG BESØK: Butikkansatt Marie H Bævre (t.v), daglig leder Sverre Klouman og skoidealist Blake Mcoskie. FOTO: Erik Tangen
Siden 2006 har Blake Mcoskie delt ut en million sko til barn i nød. Han har fått god hjelp av Lille Vinkel sko på Majorstuen.

MAJORSTUEN: I 2006 besøkte skogründeren Blake Mcoskie, som står bak merket TOMS, en fattig by i Argentina. Da han så at de fleste av barna ikke hadde sko på bena, bestemte han seg for å gi et par sko til barn i nød for hvert skopar han solgte.

Skoene er blitt en hit, særlig her til lands. I følge Why Not er Norge landet hvor det selges flest TOMS-sko per innbygger, og Lille Vinkel sko på Majorstuen er den butikken som selger desidert flest.

– En bevegelse

Da Mcoskie gjestet Norge i anledning den internasjonale innovasjonskonferansen "InnoTown" i Ålesund, tok amerikaneren like gjerne en svipptur innom den lille skoforretningen i Majorstukrysset.

– Lille Vinkel var en av de første kundene våre, og har vært en viktig støttespiller hele veien. Når jeg først var i Norge ville jeg stikke innom og takke dem, sier han.

Mcoskie er glad for at så mange nordmenn har falt for det utradisjonelle skokonseptet, og håper de vet hva de egentlig er en del av.

– Når du kjøper et par TOMS hjelper du ikke bare et barn med å få sko på bena, du er også med på å spre budskapet og gjøre filosofien vår kjent der ute. Jeg liker å tenke på TOMS som en bevegelse, ikke bare et skomerke, sier han.

Etisk produksjon

I samtale med daglig leder Sverre Klouman fortalte Mcoskie om den etiske standarden under produksjonen.

– Slik jeg oppfatter det har TOMS en veldig god kontroll på underleverandørene. De har selv plukket ut fabrikker som både holder en god etisk standard og produserer kvalitet. Nå har de også råd til å ha en person til å holde kontinuerlig oppsyn med den kinesiske fabrikken, forteller Klouman.

Siden det ikke eksisterer noe system som for eksempel FairTrade, er det opp til både produsent og butikk å sikre at skoene er produsert under tilfredsstillende forhold, sier Klouman.

I år har TOMS rundet en million solgte sko, og i løpet av året skal han foreta "1 million shoe-drop", på et foreløpig hemmelig sted.

Dette hadde ikke vært mulig uten butikker som Lille Vinkel, sier han til Lokalavisen, før han kaster seg i en drosje i retning Gardermoen.

Det er ikke bare Lille Vinkel som fører TOMS i nærområdet; du finner de populære tøyskoene på Tatler, hos Sko Hagen og benedicte ferner.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere